گیاهان در آمریکای شمالی سریعتر از آنچه تصور می شد در کوه ها پخش می شوند


از مکزیک تا کانادا، گیاهان کوهستانی در حال حرکت به سمت ارتفاعات سردتر هستند. در برخی رشته‌های کوهستانی، سرعت صعود به سمت بالا به 112 متر در هر دهه می‌رسد

زندگی


15 فوریه 2023

نمایی از زیستگاه کوهستانی، با شکوفه‌های گل‌های رودودندرون صورتی در پیش‌زمینه، با دامنه‌های چمن‌زار و قله‌های پرتگاه در فاصله زیر آسمان با ابرهای پراکنده

گیاهان در برخی مناطق کوهستانی بسیار سریعتر از آنچه قبلا تصور می شد در حال پیشرفت هستند

شاتراستاک/گاسپار یانوش

در مواجهه با تغییرات آب و هوایی، گیاهان کوهستانی در غرب آمریکای شمالی سریعتر از آنچه قبلا تصور می شد به سمت ارتفاعات بالاتر و خنک تر گسترش می یابند. اما در برخی مناطق، صعود با افزایش دما سازگار نیست.

همانطور که تغییرات آب و هوایی دمای جهانی را افزایش می دهد، گیاهان و حیواناتی که برای زندگی در یک مجموعه خاص از شرایط محیطی تکامل یافته اند، مجبور می شوند به سرعت خود را با شرایط عادی جدید وفق دهند. یکی از راه‌هایی که گونه‌ها می‌توانند گرما را شکست دهند، حرکت در ارتفاعات بالاتر است، جایی که شرایط خنک‌تر در جو نازک‌تر وجود دارد. جیمز کلنر از دانشگاه براون در رود آیلند می گوید که بوم شناسان از قبل می دانستند که گونه ها به تغییرات محیطی خود پاسخ می دهند. «سوال این است که تا چه حد؟ و آیا آنها قادر به ادامه دادن هستند؟»

کلنر و همکارانش برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد میزان تغییر پوشش گیاهی، تصاویر ماهواره ای لندست ناسا را ​​از 9 رشته کوه در غرب آمریکای شمالی بین سال های 1984 تا 2011 مقایسه کردند.

کلنر می گوید: «ما در اینجا در مورد یک منطقه کاملاً عظیم از جهان صحبت می کنیم، از جنوب مکزیک تا رشته کوه های راکی ​​کانادا.

هنگامی که محققان به “سبزی” قله دامنه کوه – معیاری از پوشش گیاهی در طول فصل رشد – نگاه کردند، یک تغییر سریع پیدا کردند: گیاهان به طور متوسط ​​67 متر در هر دهه بالاتر حرکت می کردند – بیش از چهار برابر سریعتر. نسبت به گزارش قبلی در نیومکزیکو، جایی که پوشش گیاهی سریع‌ترین حرکت را داشت، گیاهان بیش از 112 متر در هر دهه بالا رفتند.

گرم شدن تنها دلیلی نیست که پوشش گیاهی ممکن است به سمت شیب حرکت کند. تغییر در الگوهای بارش یا اختلالات زیست محیطی مانند کشاورزی، چرای دام و آتش سوزی نیز می تواند عامل تغییر به سمت آسمان باشد. اما کلنر می‌گوید یافتن این الگو در میان رشته‌های کوه‌های مختلف یک عامل مشترک را نشان می‌دهد: افزایش دما.

فکر کردن درباره توضیحی برای این موضوع بسیار سخت است [pattern] کلنر می گوید، غیر از چیزی که به طور مداوم در 9 رشته کوه بین مکزیک و کانادا کار می کند. تغییرات آب و هوایی همچنین بر میزان و زمان بارش در برخی محدوده‌ها تأثیر گذاشته است، اما این الگو در همه مناطق ثابت نبوده است.

صعود سریع برخی از گیاهان ممکن است هنوز به اندازه کافی سریع نباشد. وقتی تیم سرعت اندازه‌گیری شده تغییر شیب در پنج رشته کوه در ایالات متحده را با آنچه که توسط گرمایش اخیر پیش‌بینی می‌شود مقایسه کرد، فقط گیاهان در دو محدوده – در نیومکزیکو و سیرا نوادا – همگام با تغییرات آب و هوا بودند.

کلنر می‌گوید: «اگر گونه‌ها به خارج از محدوده‌ای که می‌توانند جمعیتی پایدار و پایدار داشته باشند، رانده شوند، در آن صورت ممکن است در موقعیتی قرار بگیریم که آنها را از دست بدهیم.»

سابین رامپ از دانشگاه بازل در سوئیس می‌گوید: بازه زمانی نزدیک به سه دهه و محدوده جغرافیایی تجزیه‌وتحلیل‌شده از نقاط قوت این مطالعه است. اما از آنجایی که این مطالعه به طور کلی پوشش گیاهی را بررسی می‌کند، بازل می‌گوید که یافته‌ها نمی‌توانند به ما بگویند که در مورد گونه‌های گیاهی چه اتفاقی می‌افتد.

“مشکل این است که گونه ها به گونه ای متفاوت تغییر می کنند [from one another] – تنوع زیادی وجود دارد. او می‌گوید این یافته‌ها یک زنگ بیدارباش است که گونه‌ها در حال حرکت هستند.

بیشتر در مورد این موضوعات: