بهمن ها زیستگاهی برای طیف وسیع تری از پرندگان در کوه های آلپ ایجاد می کنند


جریان های عظیم برف در دامنه های کوهستان می تواند جنگل های انبوه را پاک کند و راه را برای درختچه ها و درختان کوچکتر باز کند و به طیف متنوع تری از گونه های پرندگان اجازه دهد در منطقه آسیب دیده زندگی کنند.

زندگی


14 فوریه 2023

سنگ زنی

صخره‌ها زیستگاه‌های باز ایجاد شده پس از بهمن‌ها را ترجیح می‌دهند که جنگل‌های انبوه را از بین ببرند

ریکاردو آلبا (دانشگاه تورین، تورین، ایتالیا)

بهمن‌ها محیط‌های زندگی جذابی را برای بسیاری از گونه‌های پرندگان ایجاد می‌کنند که منجر به افزایش تنوع پرندگان در مناطق کوهستانی می‌شود که در آن جریان‌های قدرتمند برف درختان بزرگ‌تر را شخم زده است.

جابجایی ناگهانی و عظیم برف به طور دوره‌ای بخش‌هایی از جنگل‌های انبوه و پر تاج را پاک می‌کند که عمدتاً با تالارها، برفک‌ها و دارکوب‌ها پر جمعیت است، و راه را برای رشد درختچه‌ها و درختان کوچک‌تر باز می‌کند که جذابیت‌های دلخواه، حفره‌ها و بندک‌ها را دارند. به گفته ریکاردو آلبا از دانشگاه تورین در ایتالیا، این “موزاییک‌های” مناظر در کنار هم میزبان طیف گسترده‌ای از گونه‌های پرندگان هستند، اگرچه ممکن است به دلیل تأثیر تغییرات آب و هوایی بر فعالیت‌های آتی بهمن تغییر کنند.

او می گوید: «انتظار نداشتم چنین تنوعی پیدا کنم. ادامه مطالعه تعاملات بین تغییرات آب و هوا و تنوع زیستی در محیط‌های کوهستانی برای درک بهتر چگونگی تغییر این اکوسیستم‌ها و نحوه محافظت از آنها برای نسل‌های بعدی بسیار مهم است.

بهمن می تواند خطر جدی برای انسان باشد. آنها همچنین نقش مهمی در اکوسیستم های کوهستانی دارند. آلبا می گوید، با این حال، اثرات آنها بر تنوع زیستی به طور شگفت انگیزی مورد مطالعه قرار نگرفته است.

برای درک بهتر تأثیر آنها بر جوامع پرندگان، آلبا و همکارانش 240 نقطه را در آلپ های ایتالیایی غربی در نزدیکی تورین در طول فصل تولید مثل پرندگان در بهار 2021 بررسی کردند. طبق بررسی های قبلی یا بررسی های قبلی، نیمی از این نقاط در مناطقی بودند که تحت تأثیر بهمن قرار گرفته بودند. داده های تاریخی – برخی از چندین دهه پیش و برخی در چند سال گذشته.

داده‌ها نشان می‌دهد که زیستگاه‌ها در مناطقی که بهمن‌ها روی داده‌اند، در مقایسه با مناطقی که در آن‌ها رخ نداده‌اند، متنوع‌تر هستند – با سنگ‌های بیشتر، درختان کوچک، علف‌ها و گیاهان نسبتاً کوتاه. آلبا می‌گوید، این تفاوت‌ها در ارتفاعات پایین‌تر، که عمدتاً درختان بلندی مانند راش، خاکستر و افرا را در خود جای داده بودند، در مقایسه با ارتفاعات بالاتر، که در آن درخت‌های کاج اروپایی و بوته‌هایی مانند درخت عرعر و گل رز رایج‌تر بودند، آشکار بود.

در نتیجه، محققان همچنین تنوع بیشتری از پرندگان را در ردپای بهمن‌ها پیدا کردند، به طوری که 62 گونه در مناطق بهمن قبلی و تنها 55 گونه در مناطق آسیب‌دیده شناسایی شدند.

پرندگانی که در جنگل های انبوه و در امان ماندن از بهمن دیده می شوند شامل دارکوب های خالدار بزرگ (دندروکوپوس ماژور)، ترانه های برفک (برفک فیلوملوس) و درخت خزنده اوراسیا (خانواده سرتیا) می گوید.

در مقابل، مناطق بهمن زده شامل نسبت بیشتری از گونه‌هایی بود که اغلب در خط درختان در ارتفاعات بالاتر زندگی می‌کنند، علاوه بر پرندگان مهاجر و پرندگانی که معمولاً در زیستگاه‌های باز لانه می‌سازند. اینها شامل خروس سیاه (لیروروس تتریکس، هسته درختان (Anthus trivialis) ملحفه های معمولی (شاهدانه Linaria)، سنگ زنی (emberiza cia، وین چت ها (ساکسیکولا روبترا، چکش زرد (Emberiza citrinella) و شروع قرمز سیاه (Phoenicurus ochruros).

آلبا می‌گوید ترکیب گونه‌های مختلف با توجه به اینکه اخیراً – و چند بار – بهمن در یک منطقه خاص رخ داده است، حتی بیشتر متفاوت است.

او می افزاید: محققان هنوز در حال بحث هستند که آیا گرم شدن کره زمین باعث کم یا زیاد شدن بهمن ها می شود، اما هر گونه اختلال در ریتم طبیعی آنها می تواند تأثیر قابل توجهی بر تنوع پرندگان داشته باشد.

او می‌گوید: «هر یک از این تغییرات پیامدهایی برای تنوع زیستی کوهستانی در مقیاس وسیع‌تر خواهد داشت، بنابراین ادامه تحقیقات مهم است».

در Wild Wild Life، یک خبرنامه ماهانه رایگان ثبت نام کنید که تنوع و علم حیوانات، گیاهان و دیگر ساکنان عجیب و غریب و شگفت انگیز زمین را جشن می گیرد.

بیشتر در مورد این موضوعات: