اشیاء ناشناس: چه چیزی پشت افزایش تیراندازی های هوایی است؟


موجی از شلیک بالن ها و سایر اشیاء پرنده بر فراز آمریکای شمالی در حالی رخ می دهد که ارتش ایالات متحده نسبت به پدیده های هوایی ناشناس حساس تر شده است.

فن آوری


| تحلیل و بررسی

13 فوریه 2023

بالون چینی، در بالای شارلوت، کارولینای شمالی در 4 فوریه 2023 مشاهده شد

بالون چینی، در بالای شارلوت، کارولینای شمالی، در 4 فوریه 2023 مشاهده شد

خبرگزاری آنادولو از طریق گتی ایماژ

افزایش تعداد جت های جنگنده آمریکایی که اشیاء هوایی ناشناس را بر فراز آمریکای شمالی ساقط می کنند تصادفی نیست. در عوض، این در زمانی اتفاق می‌افتد که ارتش ایالات متحده و کانادا به دنبال سرنگونی یک بالن مشکوک جاسوسی از چین در 4 فوریه، بررسی دقیق خود را بر روی تمام اشیاء پرنده تشدید کردند. همچنین پس از سال‌ها گزارش‌های نظامی در مورد حوادث مرموز که تحت عنوان پدیده‌های هوایی ناشناس ثبت شده بود، منتشر شد.

برین تانهیل در شرکت RAND، یک اتاق فکر مستقر در کالیفرنیا می گوید: «این جدید نیست. من گمان می‌کنم که فیلترهای سیستم‌های ایالات متحده قبلاً چیزهایی را نادیده می‌گرفتند که خیلی کند، زیاد یا کوچک بودند و نمی‌توانستند آنها را تهدید کنند.»

سیستم‌های راداری نظامی که توسط فرماندهی دفاع هوافضای آمریکای شمالی (NORAD) – یک سازمان نظامی که توسط ایالات متحده و کانادا اداره می‌شود – اداره می‌شوند، اکنون پس از تنظیم برای داشتن حساسیت بیشتر، چیزهای بیشتری را مشاهده می‌کنند. این امر منجر به ردیابی و ساقط شدن چندین شیء پرنده اضافی در طی چند روز شده است و مقامات کاخ سفید آنها را به عنوان تهدیدی برای ترافیک هوایی غیرنظامی توصیف می کنند.

گلن وان هرک، فرمانده NORAD، امکان نگاه کردن به گذشته را نیز توضیح داده است داده های رادار فیلتر نشده برای تشخیص چنین اشیاء پرنده دیگری.

NORAD در حال حاضر به ایستگاه های راداری دوران جنگ سرد برای نظارت بر حریم هوایی آمریکای شمالی متکی است. کانادا قصد دارد در طول دو دهه آینده تقریباً 40 میلیارد دلار کانادا برای برنامه نوسازی NORAD هزینه کند که شامل 7 میلیارد دلار کانادا برای سیستم های راداری و سایر حسگرهایی است که می تواند تهدیدات بالقوه را از مرز کانادا و ایالات متحده تا دایره قطب شمال ردیابی کند.

مقامات نظامی ایالات متحده هنوز به طور علنی منشأ اشیاء پرنده را فراتر از بالون نظارتی اصلی چینی تایید نکرده اند. اما در یک کنفرانس مطبوعاتی، کاخ سفید هر گونه نظریه در مورد دخالت بیگانگان را رد کرد. کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید گفت: “هیچ نشانه ای از بیگانگان یا فعالیت های فرازمینی با این نابودی های اخیر وجود ندارد.”

پنتاگون حتی قبل از سرنگونی، پدیده‌های هوایی ناشناس را که پرسنل ارتش آمریکا شاهد آن بودند، ردیابی می‌کرد. دفتر مدیر اطلاعات ملی ایالات متحده قبلاً در گزارش سالانه خود در سال 2022 دریافته بود که بالون ها 163 پدیده از 366 پدیده را به خود اختصاص داده اند – شایع ترین توضیح تاکنون.

26 مورد دیگر از این پدیده ها به عنوان هواپیماهای بدون سرنشین و شش مورد به عنوان “بهم ریختگی” مانند پرندگان، رویدادهای آب و هوایی یا کیسه های پلاستیکی توصیف شدند.

مقامات ایالات متحده تاکنون تنها اولین شیء ساقط شده در 4 فوریه را به عنوان یک بالن نظارتی شناسایی کرده اند که توسط چین پرتاب شده است. مجله نیویورک تایمز دریافت که یکی از دانشمندان برجسته چین آشکارا ارسال یک بالون قابل هدایت را در سفر به سراسر جهان – از جمله عبور از آمریکای شمالی – در سال 2019 توصیف کرده است.

وزارت خارجه چین این بالون را تجهیزات هواشناسی سرگردان توصیف کرده است. همچنین مدعی شد که ایالات متحده از ابتدای سال 2022 بیش از 10 بار بالن های ارتفاعی را بر فراز چین پرتاب کرده است – چیزی که کاخ سفید صراحتاً آن را رد کرده است.

شناسایی منشا آخرین اشیاء پرنده ممکن است آسان نباشد، به خصوص اگر آنها با قطعات تجاری ساخته شده باشند. تانهیل می‌گوید: «اگر کسی ساعتی رادیویی را به سمت شما پرتاب کرد و قطعات شکسته داخل آن نوشت «ساخت چین»، به این معنی نیست که چین آن را به سمت شما پرتاب کرده است. او کاخ سفید را «میان واکنش سریع و درست کردن حقایق» توصیف کرد.

بیشتر در مورد این موضوعات: