کاکادوها متوجه می شوند که یک کار چه زمانی نیاز به ابزار دارد


کاکادوهای گوفین می دانند که چه زمانی باید بیش از یک ابزار برای بازیابی مقداری غذا بیاورند – چیزی که فقط شامپانزه ها قبلاً در بین حیوانات غیر انسانی نشان داده اند.

زندگی


10 فوریه 2023

https://www.youtube.com/watch?v=W41Fv-I-gnY

کاکادوها می‌توانند بفهمند که باید یک «ابزار» دو تکه به همراه داشته باشند تا خوراک بادام هندی را بازیابی کنند.

این باعث می شود که آنها بعد از شامپانزه ها دومین حیوان غیر انسانی باشند که به نظر می رسد ابزارهای متعدد را بخشی از مجموعه مورد نیاز برای رسیدن به یک هدف واحد می دانند.

کاکادوهای گوفین (کاکادو گوفینی) طوطی های کوچک و سفید اندونزی هستند. در اسارت، پرندگان از سه ابزار ساخت بشر برای بیرون آوردن دانه ها از داخل هسته میوه استفاده می کنند: یکی برای بریدن سنگ، یک ابزار محکم تر برای باز کردن شکاف و دیگری برای بیرون کشیدن دانه ها.

آنتونیو اوسونا ماسکارو از دانشگاه دامپزشکی وین در اتریش می‌گوید، اما مشخص نیست که آیا پرندگان می‌دانند که هر سه مورد بخشی از یک مجموعه هستند یا هر ابزار را به نوبه خود در صورت نیاز استفاده می‌کنند.

تیم Osuna-Mascaró کاکادوهایی را با یک مغز بادام هندی که در جعبه ای پشت یک پوشش شفاف نگه داشته شده بود، ارائه کردند. برای به دست آوردن آن، پرندگان ابتدا باید از یک چوب کوتاه و نوک تیز برای سوراخ کردن پوشش استفاده می کردند، سپس از یک نی بلندتر برای بازیابی مهره استفاده می کردند. از هر 10 پرنده هفت پرنده نحوه انجام این کار را بررسی کردند.

اما آیا پرندگان این دو مورد را به عنوان بخشی از یک مجموعه می دیدند؟ برای پی بردن به این موضوع، پنج مورد از پرندگان موفق دوباره مورد آزمایش قرار گرفتند. این بار، تیم جعبه را بالاتر از ابزارهای ارائه شده قرار داد، بنابراین کاکادوها مجبور شدند برای انتقال آنها یک پرواز عمودی کوتاه اما سخت انجام دهند. چهار نفر از پرندگان یاد گرفتند که در یک سفر دو ابزار را به جعبه ببرند.

اوسونا ماسکارو می گوید: «آنها از ابزارها به عنوان چیزی بیشتر از مجموع قطعاتشان استفاده می کنند. “بسیاری از حیوانات از ابزار استفاده می کنند، اما بسته به رفتارهای ذاتی خود از آنها به روشی سفت و سخت استفاده می کنند. حیوانات دیگر می توانند از ابزارها به روش های انعطاف پذیر برای حل مشکلات جدید استفاده کنند.

برخی از شامپانزه ها نیز قادر به استفاده از چندین ابزار هستند. هنگام «صید کردن» موریانه‌ها در تپه‌های بزرگ حشرات، از یک چوب کوتاه و سفت برای ایجاد سوراخ در لانه استفاده می‌کنند، سپس یک چوب بلند و انعطاف‌پذیر را به داخل تپه فشار می‌دهند که موریانه‌ها روی آن گاز می‌زنند. شامپانزه ها همچنین در صورت نیاز هر دو نوع چوب را به تپه موریانه می آورند.

الکس کاسلنیک از دانشگاه آکسفورد می گوید: «ما می دانیم که اندازه مغز شاخص خوبی برای هوش نیست. کاکادوهای گوفین احتمالا منحصر به فرد نیستند [among birds] – به سادگی این است که آنها مطالعه شده اند.

در Wild Wild Life، یک خبرنامه ماهانه رایگان ثبت نام کنید که تنوع و علم حیوانات، گیاهان و دیگر ساکنان عجیب و غریب و شگفت انگیز زمین را جشن می گیرد.

بیشتر در مورد این موضوعات: