ویروس ماربورگ: آنچه باید در مورد شیوع بیماری بدانید


ویروس کشنده ماربورگ در گینه استوایی و همسایه کامرون شناسایی شده است و سازمان بهداشت جهانی در حال اعزام تیم هایی برای ردیابی شیوع این بیماری است.

سلامتی


15 فوریه 2023

2JK2T3W تصویری از ویروس ماربورگ، یک ویروس RNA لوله‌ای (ریبونوکلئیک اسید) که متعلق به خانواده Filoviridae است.  این عامل تب خونریزی دهنده ماربورگ در انسان است.  علائم شامل تب، درد عضلانی، بثورات پوستی، اسهال و خونریزی است.

تصویری از ویروس ماربورگ

کتابخانه عکس علم / عکس سهام آلامی

دو مورد مشکوک بیماری ماربورگ در کامرون شناسایی شده است. این چند روز پس از تایید شیوع بیماری در همسایه گینه استوایی – اولین شیوع مشابه در کشور – پس از مثبت شدن آزمایش یک فرد فوت شده برای این بیماری صورت می گیرد. این اولین شیوع ویروس بسیار قابل انتقال از ژوئن 2022 است که مقامات بهداشتی در غنا سه مورد را شناسایی کردند.

مقامات گمان می کنند که حداقل هشت نفر دیگر در گینه استوایی بر اثر این ویروس جان خود را از دست داده اند. تدروس آدهانوم گبریسوس از سازمان بهداشت جهانی (WHO) در این باره گفت: 16 نفر دیگر به احتمال زیاد پس از نشان دادن علائمی از جمله تب، خستگی و استفراغ خونی به این بیماری مبتلا هستند و 21 نفر دیگر که با آنها در تماس بودند در خانه ایزوله هستند. جلسه اضطراری در 14 فوریه

Matshidiso Moeti، مدیر منطقه ای WHO در آفریقا گفت: “به لطف اقدام سریع و قاطع مقامات گینه استوایی در تایید بیماری، واکنش اضطراری می تواند به سرعت کامل شود تا بتوانیم جان انسان ها را نجات دهیم و ویروس را در اسرع وقت متوقف کنیم.” ، در طول جلسه

WHO با دولت گینه استوایی برای واکنش به شیوع این بیماری همکاری می کند و کارشناسانی را در زمینه اپیدمیولوژی، مراقبت های بالینی و پیشگیری از بیماری به این کشور اعزام کرده است. همچنین به مقامات کامرون و گابن کمک می کند تا برای شناسایی سریع، جداسازی و مراقبت از افرادی که ممکن است به ویروس ماربورگ مبتلا شوند، آماده شوند.

حدود 50 درصد از افراد مبتلا به ویروس ماربورگ در اثر این بیماری جان خود را از دست می دهند، اگرچه میزان مرگ و میر می تواند بسته به نوع ویروس از 24 تا 88 درصد متغیر باشد. ویروس ماربورگ متعلق به خانواده ویروس های ابولا است و علائم مشابهی مانند خستگی شدید، سردرد و خونریزی ایجاد می کند. خونریزی شدید معمولاً یک هفته پس از بیماری رخ می دهد و خون اغلب در استفراغ و اسهال ظاهر می شود. خونریزی از بینی، لثه و واژن نیز شایع است.

شیوع بیماری زمانی شروع می شود که فردی به دلیل قرار گرفتن طولانی مدت در معرض خفاش های میوه، معمولا در غارها یا معادن، به ویروس مبتلا می شود. سپس از طریق تماس مستقیم با مایعات بدن یا سطوح آلوده از فردی به فرد دیگر سرایت می‌کند – در هوا نیست.

هاریش مورجانی در Northwell Health در نیویورک می‌گوید: «افرادی که در معرض بالاترین خطر قرار دارند شامل اعضای خانواده و کارکنان بیمارستان هستند که از بیماران آلوده به ویروس ماربورگ مراقبت می‌کنند. او می‌گوید خطر سرایت ویروس به کشورهای خارج از آفریقا مانند ایالات متحده و بریتانیا بسیار کم است.

هیچ واکسن یا درمان تایید شده ای برای ویروس ماربورگ وجود ندارد، اگرچه هیدراته ماندن از طریق نوشیدن یا دریافت مایعات به صورت داخل وریدی، بقا را بهبود می بخشد. شرکت کنندگان در جلسه WHO در مورد نامزدهای احتمالی واکسن بحث کردند و سه سازنده دارو گفتند که ممکن است بتوانند دوزهای کافی برای آزمایش واکسن در شیوع فعلی تولید کنند. مقامات WHO و گینه استوایی نیز در مورد آزمایش بالقوه درمان های تجربی در منطقه در حال گفتگو هستند.

«هر گونه تصمیم در مورد محاکمه [Marburg virus] واکسن ها و داروهای درمانی توسط مقامات ملی و محققان در گینه استوایی ساخته خواهد شد. در همین حال، WHO کمیته اولویت‌بندی واکسن را تشکیل می‌دهد تا مشخص کند کدام واکسن‌های کاندید باید ابتدا ارزیابی شوند و اقداماتی را برای آماده‌سازی برای آزمایش‌های احتمالی انجام دهد.

برای گردآوری همه اخبار سلامت و تناسب اندام که باید بدانید، در خبرنامه رایگان Health Check ما ثبت نام کنید، هر شنبه

بیشتر در مورد این موضوعات: