کلیک نهنگ‌های اسپرم می‌تواند نزدیک‌ترین چیزی باشد که تاکنون به زبان انسان وجود دارد


به نظر می رسد نهنگ های اسپرم با توالی کلیک ها ارتباط برقرار می کنند

پنبه آماندا

تماس نهنگ‌های اسپرم بسیار پیچیده‌تر از آن چیزی است که ما فکر می‌کردیم – و می‌تواند یک سیستم ارتباطی حیوانی باشد که نزدیک‌ترین چیزی است که تاکنون کشف شده است.

این ادعا بر اساس تجزیه و تحلیل هزاران مبادله ای است که توسط نهنگ های اسپرم شرق کارائیب انجام شده است.فیستر ماکروسفالوس) که طی چندین سال ثبت شد.

دانیلا روس از موسسه فناوری ماساچوست می گوید: «این واقعاً خارق العاده است که ببینیم گونه دیگری در این سیاره دارای ظرفیت ارتباط است. ما قبلاً معتقد بودیم که ما تنها هستیم.»

نهنگ‌های اسپرم حیواناتی هستند که عمر طولانی دارند و زندگی اجتماعی پیچیده‌ای دارند و ماده‌ها و بچه‌های آن‌ها در گروه‌های کوچک زندگی می‌کنند. آنها طعمه خود را – به طور عمده ماهی مرکب – با استفاده از پژواک که شامل جریان هایی از کلیک های منظم است، شکار می کنند. مشخص بود که نهنگ‌ها اغلب با ضربات کوتاهی از الگوهای کلیک نامنظم که چند ثانیه طول می‌کشد با یکدیگر صدا می‌کنند، اما اهمیت آنها نامشخص بود.

روس می گوید: “آنها با هم غواصی می کنند، با هم غذا می خورند، با هم شکار می کنند.” “همکاری بسیار زیادی وجود دارد و ما صدای آواز آنها را در حالی که آنها همه این فعالیت ها را انجام می دهند می شنویم، بنابراین سوال این است که همه این چیزها به چه معناست؟”

برای بررسی، راس و تیمش نزدیک به 9000 تماس نهنگ اسپرم را که با استفاده از دستگاه‌هایی که با مکنده به حیوانات چسبیده بودند، به عنوان بخشی از یک پروژه نظارتی که بین سال‌های 2014 و 2018 انجام شده بود، تجزیه و تحلیل کردند.

پیش از این تصور می شد که این گروه از نهنگ ها از 21 الگوی کلیک مختلف استفاده می کنند که به کدا معروف هستند. در آخرین تجزیه و تحلیل، تیم دریافتند که واقعاً 18 کد اصلی مختلف وجود دارد، اما می‌توان آنها را تغییر داد تا چندین سطح از پیچیدگی بیشتری ارائه شود.

به عنوان مثال، گاهی اوقات یک coda شناخته شده یک کلیک اضافی روی آن در ابتدا یا در انتها برچسب زده می شود – این اغلب نشان می دهد که نوبت نهنگ شنونده است که صحبت کند.

کشف دیگر این است که گاهی اوقات کدهای شناخته شده با کاهش سرعت آنها در حالی که الگوی ریتمیک خود را حفظ می کنند، کشیده می شوند.

بر اساس این یافته‌ها، محققان تخمین می‌زنند که چند صد الگوی کلیک ممکن وجود دارد، اگرچه تنها 156 مورد در این مجموعه داده مشاهده شد. آنها یک “الفبای آوایی” نهنگ اسپرم را طراحی کرده اند تا به آنها کمک کند تا ضبط های بعدی را طبقه بندی کنند.

به نظر می‌رسد نهنگ‌ها با ترکیب کدهای مختلف در توالی به پیچیدگی می‌افزایند، به همان روشی که زبان انسان شامل ترکیب حروف مختلف برای ساختن کلمات است.

هنگامی که این مبنای ترکیبی را داشته باشید، به شما امکان می دهد مجموعه محدودی از نمادها را انتخاب کنید [and] پراتیوشا شارما، همچنین در MIT، می گوید: آنها را برای ایجاد تعداد بی نهایت نماد با پیروی از یک سری قوانین بنویسید. اکنون که این الفبا را داریم، کار بعدی که می‌خواهیم انجام دهیم این است که ببینیم چگونه آنها با هم توالی می‌شوند.»

پل وایت از دانشگاه ساوتهمپتون بریتانیا، که در این کار نقشی نداشت، می‌گوید این واقعیت که نهنگ‌های اسپرم در حین شکار از این صداها برای اکولوکاسیون استفاده می‌کنند، نشان می‌دهد که آنها می‌توانند به دقت تغییرات کوچکی را در فواصل بین کلیک‌ها درک کنند. منطقی است که فرض کنیم آن فواصل می توانند اطلاعات را منتقل کنند.

او می‌گوید: «این همیشه یک راز بوده است که چگونه نهنگ‌های اسپرم، که ساختارهای اجتماعی کاملاً پیچیده‌ای دارند، وقتی سیگنال‌هایشان مجموعه‌ای از پالس‌های خسته‌کننده است، با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. “این ایده که ساختار خوب درون کدا است که اطلاعات را منتقل می کند، مفهوم جالبی است.”

اگر نشان داده شود که ترکیبی از کلیک ها طیف گسترده ای از معانی را منتقل می کند، توانایی های ارتباطی نهنگ های اسپرم در میان حیوانات غیر انسانی منحصر به فرد خواهد بود.

برخی از گونه های دیگر، از جمله پستانداران مختلف، می توانند با مجموعه کوچکی از تماس ها یا حرکات به یکدیگر سیگنال دهند. به عنوان مثال، برخی از میمون‌ها از زنگ‌های هشدار مختلف برای هشدار دادن به یکدیگر در مورد شکارچیان مختلف مانند پلنگ، مار و عقاب استفاده می‌کنند که به استراتژی‌های فرار متفاوتی نیاز دارد.

اما این سیستم‌های ارتباطی محدودتر از آن هستند که به‌عنوان زبان طبقه‌بندی شوند، که معمولاً به عنوان بیان بدون محدودیت افکار در سیگنال‌ها تعریف می‌شود.

موضوعات: