فرودگر قمری Peregrine ممکن است به ماه نرسد


تصویری از Peregrine که اختلال در عایق را در پیش زمینه نشان می دهد

نجومی

اوضاع برای فضاپیمای Peregrine Astrobotic بسیار بد به نظر می رسد. این موشک در 8 ژانویه با موشک ولکان به سمت ماه پرتاب شد، اما تنها هفت ساعت پس از پرتاب، “ناهنجاری‌هایی” را تجربه کرد که ممکن است مانع از فرود ایمن روی ماه شود.

اولین اشاره به یک مشکل این بود که فضاپیما قادر به تغییر جهت خود نبود به طوری که صفحات خورشیدی آن به سمت خورشید نشانه رفتند. تیم مهندسی روی زمین توانست به کشتی فرمان دهد تا مانور دهد و در جهت درست قرار گیرد تا باتری‌های آن شارژ شوند. این باتری ها ارتباطات و ابزار علمی Peregrine را تامین می کنند که به نظر می رسد در حال حاضر به خوبی کار می کنند.

اما این پایان مشکل نیست. رانشگرهایی که برای حمل پرگرین به ماه و فرود ایمن آن در نظر گرفته شده اند، با سوخت موشک کار می کنند که به نظر می رسد نشت می کند. در یک سری اظهارات کوتاه، Astrobotic اظهار داشت که این موضوع “باعث از بین رفتن بحرانی پیشران” شده است و “[this] ناهنجاری پیشرانه، در صورت اثبات صحت، توانایی فضاپیما برای فرود نرم روی ماه را تهدید می کند. اولین تصویر ارسال شده توسط فضاپیما، عایق متحرک را در پیش‌زمینه نشان می‌دهد، که نشان می‌دهد هر چیزی که باعث نشت سوخت شده ممکن است عایق‌سازی فضاپیما را نیز مختل کرده باشد.

اگر Peregrine نتواند روی ماه فرود بیاید، مشخص نیست که در صورت وجود، کدام یک از اهداف علمی خود را می‌تواند محقق کند، حتی اگر باتری آن کاملاً شارژ شده باشد. تیم در تلاش است تا این وضعیت را تثبیت کند [propellant] از دست دادن، اما با توجه به شرایط، ما به حداکثر رساندن علم و داده‌هایی که می‌توانیم جمع‌آوری کنیم، اولویت داده‌ایم.» “ما در حال حاضر در حال ارزیابی این هستیم که چه پروفیل های ماموریتی جایگزین ممکن است در این زمان قابل اجرا باشد.” Astrobotic بلافاصله به درخواست اظهار نظر پاسخ نداد.

با فرض اینکه Peregrine قادر به فرود نخواهد بود، این سومین تلاش ناموفق متوالی توسط یک شرکت خصوصی برای فرود بر روی ماه است – فرودگر Beresheet در سال 2019 به سطح ماه برخورد کرد و فرودگر Hakuto-R همین کار را انجام داد. 2023. هیچ شرکت خصوصی هنوز موفق به فرود نرم روی ماه نشده است.

موضوعات: