اولین پرتاب موشک ولکان یک فرودگر خصوصی را به ماه خواهد برد


یک موشک United Launch Alliance Vulcan برای پرتاب از کیپ کاناورال در فلوریدا آماده می شود

UPI / Alamy Stock Photo ارائه دهنده: Alamy Live

هجوم ماموریت ها به ماه در سال 2024 با اولین پرتاب موشک جدید ولکان آغاز می شود. این پرتاب که برای 8 ژانویه برنامه ریزی شده است، کاوشگر Peregrine Astrobotic را در اولین ماموریت برنامه جاه طلبانه خدمات باربری ماه تجاری (CLPS) ناسا به ماه خواهد برد.

Vulcan توسط اتحاد پرتاب یونایتد (ULA) که با همکاری بوئینگ و لاکهید مارتین ساخته شده است. قبل از ورود اسپیس ایکس به صحنه، ULA نیروی مسلط در تجارت پرتاب فضایی ایالات متحده بود، اما در سال های اخیر اسپیس ایکس اکثر پرتاب های ایالات متحده را انجام داده است.

Vulcan می تواند فرصتی برای ULA باشد تا بخشی از آن سهم بازار را پس بگیرد، که به ویژه برای آن مهم است زیرا شرکت اکنون برای فروش است. خریداران بالقوه شامل شرکت پروازهای فضایی جف بزوس Blue Origin، در میان دیگران است. اگر همه چیز با این پرتاب خوب پیش برود، شش مورد دیگر برای سال 2024 برنامه ریزی شده است.

این پرتاب به منظور انتقال کاوشگر Peregrine به سطح ماه است. اگر موفقیت آمیز باشد، این اولین باری است که یک شرکت خصوصی با موفقیت روی ماه فرود می آید. این فرودگر ابزارهای علمی مختلفی از جمله حسگرهایی برای مطالعه آب و تشعشعات ماه روی سطح ماه حمل می‌کند که هر دوی آنها برای اکتشافات آینده بشر کلیدی هستند. برنامه CLPS شامل بسیاری از ماموریت های دیگر ماه در سال های آینده است که اندازه گیری های تکمیلی را برای آماده شدن برای حضور پایدار انسان در ماه انجام می دهد.

این موشک همچنین دارای دو محموله بحث‌برانگیز است – کپسول‌های حشره‌های انسانی که توسط شرکتی به نام Celestis به فضا فرستاده می‌شود که آنچه را که «پروازهای فضایی یادبود» نامیده است، ارائه می‌کند. یکی از این کپسول ها حاوی خاکستر است پیشتازان فضا خالق جین رودنبری و بازیگران جیمز دوهان و نیکل نیکولز قرار است در مداری به دور خورشید قرار گیرند و دیگری حاوی خاکسترهای انسانی دیگری است که برای ماه فرستاده شده است.

بو نایگرن، رهبر ملت ناواهو، با ارسال نامه ای به دولت آمریکا به گنجاندن این کپسول، اعلام کرد: «قرار دادن بقایای انسان در ماه، هتک حرمت عمیقی به این جرم آسمانی مورد احترام مردم ما است». ناسا پاسخ داد که چون این یک ماموریت خصوصی است، آژانس قدرتی در مورد محموله هایی که حمل می کند ندارد.

موضوعات: