فضای نسبیت: اولین موشک پرینت سه بعدی در آستانه پرتاب به فضا است


Terran 1

Terran 1 فضای نسبیت در سکوی پرتاب در فلوریدا

Trevor Mahlmann/فضای نسبیت

اولین موشک پرینت سه بعدی در حال آماده شدن برای بلند شدن است. موشک Terran 1 که توسط استارتاپ هوافضای ایالات متحده Relativity Space ساخته شده است، قرار است در 8 مارس از کیپ کاناورال در فلوریدا پرتاب شود.

یکی از نمایندگان فضای نسبیت در بیانیه ای گفت: “Terran 1 بزرگترین جسم پرینت سه بعدی برای تلاش برای پرواز مداری خواهد بود.” این موشک حدود 35 متر ارتفاع دارد که آن را به یکی از کوچکترین موشک های مداری در صنعت تبدیل می کند و 85 درصد از جرم آن چاپ سه بعدی است. این هواپیما برای بلند کردن 1250 کیلوگرم وزن در مدار پایین زمین طراحی شده است و این شرکت برای هر پرواز 12 میلیون دلار دریافت می کند. در مقایسه، موشک فالکون 9 همه جا حاضر اسپیس ایکس می تواند بیش از 22000 کیلوگرم وزن را به مدار ببرد و حدود 67 میلیون دلار برای هر پرواز هزینه دارد.

Terran 1 کاملاً قابل مصرف است و برای این اولین پرواز آزمایشی محموله ای نخواهد داشت – اگر موشک به فضا برسد، پرواز موفقیت آمیز تلقی می شود. این شرکت تصمیم گرفته است که آخرین آزمایش برنامه ریزی شده راکت را رها کند – آتش ایستا، که در آن موتورهای موشک در حالی که موشک روی زمین محکم است پرتاب می شوند – و مستقیماً به سمت پرتاب می رود.

با کامل نکردن آتش ثابت، احتمال افزایش سقط در اولین تلاش پرتاب را می‌پذیریم، اما اگر همه سیستم‌ها به طور اسمی کار می‌کنند، ترجیح می‌دهیم در طول عملیات بعدی خود را رها کرده و پرتاب کنیم تا اینکه به استفاده از وسیله نقلیه از طریق آزمایش‌های اضافی روی دستگاه ادامه دهیم. نماینده این شرکت گفت. موشک و هر یک از موتورهای آن از طریق رگباری از آزمایش‌ها عبور کردند تا به اینجا برسند، و یک آزمایش بیشتر به طور بالقوه باعث فرسودگی و پارگی بیشتر از ارزشش می‌شود.

هدف اعلام شده فضای نسبیت تسهیل یک جامعه صنعتی در مریخ است و Terran 1 برای رسیدن به آنجا بسیار کوچک است. در حالی که این موشک برای آوردن ماهواره های کوچک به مدار طراحی شده است، هدف اصلی آن به عنوان یک نمونه اولیه در مقیاس کوچکتر برای موشک 66 متری Terran R این شرکت است که این شرکت قصد دارد برای اولین بار در سال 2024 پرتاب کند.

Terran R برنامه ریزی شده است که کاملاً قابل استفاده مجدد باشد، عمدتاً چاپ سه بعدی است و می تواند تا 20000 کیلوگرم را در مدار حمل کند. علاوه بر پرتاب ماهواره‌های بزرگ‌تر به مدار زمین، وب‌سایت نسبیت می‌گوید که Terran R در نهایت یک کشتی باری فضایی نقطه به نقطه را به مشتریان ارائه می‌دهد که قادر به انجام مأموریت‌های بین زمین، ماه و مریخ است.

نماینده نسبیت گفت: «این همان چیزی است که مشتریان خودرو به آن نیاز دارند. Terran 1 مسیر یاب، پلت فرم توسعه ما برای رسیدن به Terran R است.

موضوعات: