پرتاب استارشیپ اسپیس ایکس به تاخیر افتاد: پرتاب جدید چه ساعتی است؟


کشتی ستاره ای برای پرتاب در نزدیکی بوکا شیکا، تگزاس آماده است

عکس سهام UPI/Alamy

اسپیس ایکس پس از آزمایشی که در ماه آوریل انجام شد، به مدت 5 دقیقه قبل از انفجار، تلاش خواهد کرد تا موشک استارشیپ خود، قدرتمندترین موشک را که تاکنون به پرواز در آمده، برای دومین بار پرتاب کند.

ایلان ماسک، مدیرعامل اسپیس ایکس، مایل است موفقیت موشک را ببیند زیرا بخش مرکزی برنامه او برای فرستادن فضانوردان به ماه و استعمار مریخ را تشکیل می دهد، اما ساکنان محلی و دانشمندان محیط زیست نیز امیدوارند آزمایش دوم انجام شود. پس از اینکه خانه‌هایی به شعاع کیلومتری زیر خاک و آوار پوشیده شدند، دوباره با شکست به پایان رسید.

Starship در چه ساعتی راه اندازی می شود؟

SpaceX در نظر دارد یک پنجره پرتاب 20 دقیقه ای را از ساعت 8 صبح به وقت شرقی (13:00 به وقت گرینویچ) در 18 نوامبر آغاز کند. پخش زنده پرتاب نیم ساعت زودتر، در ساعت 7:30 صبح به وقت شرقی (12:30 GMT) آغاز خواهد شد. این پرتاب در ابتدا برای 17 نوامبر برنامه ریزی شده بود اما انجام شده است تاخیر در تعویض قطعهماسک گفت.

این موشک از پایگاه فضایی Starbase اسپیس ایکس در نزدیکی بوکا چیکا، تگزاس پرتاب می شود. به ساکنان اطراف هشدار داده شده است که انتظار صدای رعد و برق بلند را داشته باشند.

استارشیپ به کجا می رود؟

طرح پرواز استارشیپ شبیه اولین پرتاب است – با فرض اینکه بررسی های قبل از پرواز را پشت سر بگذارد، 90 دقیقه پس از پرتاب قبل از فرود کنترل شده پرواز خواهد کرد و در جایی در سواحل هاوایی پاشیده خواهد شد.

در صورت موفقیت آمیز بودن آزمایشات، اسپیس ایکس می گوید از Starship برای حمل فضانوردان به ماه و در نهایت مریخ استفاده خواهد کرد. این موشک 120 متری کاملا قابل استفاده مجدد خواهد بود و می تواند تا 100 مسافر را جابجا کند.

چه اتفاقی افتاد که Starship قبلاً راه اندازی شد؟

استارشیپ برای اولین بار در ماه آوریل به فضا پرتاب شد. پس از اینکه با موفقیت از زمین بلند شد و به ارتفاع حدود 40 کیلومتری رسید، آتش گرفت و مهندسان روی زمین برای جلوگیری از فرود غیرقابل کنترل آن را به سمت خود تخریبی هدایت کردند.

اسپیس ایکس بعداً ادعا کرد که این شکست ناشی از نشت سوخت به موشک تقویت کننده است که کامپیوتر پرواز استارشیپ را قطع کرده است.

پس از پرتاب اول، اداره هوانوردی فدرال ایالات متحده (FAA) 63 اقدام اصلاحی را پیدا کرد که SpaceX باید قبل از پرتاب دوم انجام دهد، مانند “سخت افزار وسیله نقلیه برای جلوگیری از نشت و آتش سوزی، طراحی مجدد سکوی پرتاب برای افزایش استحکام آن” و “تلفیق بررسی های اضافی در فرآیند طراحی”.

اسپیس ایکس ادعا می کند که اکنون این مشکلات را برطرف کرده است، سیستم جداسازی و کنترل رانش جدیدی را در مرحله داغ پیاده سازی کرده، سکوی پرتاب را تقویت کرده و پیشرفت های دیگری انجام داده است، بنابراین FAA برای پرتاب مجدد به آن چراغ سبز نشان داده است.

اگر این پرتاب اشتباه انجام شود چه اتفاقی می افتد؟

آزمایش‌های موشکی اغلب به انفجار ختم می‌شود و ماسک گفته است که احتمال پرتاب موفقیت‌آمیز مداری را حدود 60 درصد می‌داند. در حالی که اسپیس ایکس این شکست‌ها را – آنچه ماسک «جداسازی سریع و کنترل‌نشده» می‌نامد – به‌عنوان بخش اساسی فرآیند طراحی خود پذیرفته است، انفجار قبلی استارشیپ انتقاد گروه‌های زیست‌محیطی را برانگیخت.

قبل از پرتاب آوریل، FAA به این نتیجه رسید که “هیچ تاثیر قابل توجهی” بر محیط اطراف نخواهد داشت و تصریح کرد که اسپیس ایکس باید پوشش گیاهی و حیات وحش محلی را نظارت کند. اما برخاستن، سکوی پرتاب را تخریب کرد و ابر عظیمی از گرد و غبار و بقایای بتنی ایجاد کرد که ده‌ها کیلومتر بر محیط اطراف نشست، از جمله زیستگاه دریایی ظریف.

اسپیس‌ایکس می‌گوید سکوی پرتاب را تقویت کرده و یک «شعله‌گیر با آب خنک‌کننده» نصب کرده است تا خطر تکرار این اتفاق را کاهش دهد، اما این تضمین نمی‌شود. اگر این اتفاق بیفتد، احتمالا FAA یک بار دیگر تحقیقاتی را درباره پرتاب انجام خواهد داد و با پرتاب سوم موافقت نخواهد کرد تا زمانی که اسپیس ایکس ثابت کند که مشکلات یک بار دیگر رخ نخواهد داد.

موضوعات: