پرتاب اسپیس ایکس لغو شد: چرا کشتی ستاره ای ایلان ماسک منفجر نشد؟


عکس‌های رسمی SpaceX ماموریت آزمایشی پرواز استارشیپ گرفته شده در ۱۵ آوریل ۲۰۲۳

استارشیپ پرتاب نشد

اسپیس ایکس

اولین پرواز موشک عظیم استارشیپ اسپیس ایکس دقایقی قبل از پرتاب برنامه ریزی شده در 17 آوریل لغو شد. در ادامه آنچه اتفاق می‌افتد این است:

چرا Starship طبق برنامه راه اندازی نشد؟

در حالی که بیشتر شمارش معکوس به آرامی انجام شد، یک دریچه مهم در فضاپیما حدود 15 دقیقه قبل از پرتاب برنامه ریزی شده منجمد شد. این امر مانع از تحت فشار قرار دادن مناسب مرحله اول سفینه شد، که اگر مقامات اسپیس ایکس تصمیم به انجام این تلاش می‌گرفتند، پرتاب را خطرناک می‌کرد. شمارش معکوس در حالی ادامه یافت که استارشیپ برای آنچه که «تمرین لباس مرطوب» نامیده می‌شود، سوخت پر شده بود، 10 ثانیه قبل از صفر متوقف شد، بنابراین تلاش یک ضرر کامل نبود، اما مشکل فشار باید قبل از تلاش دیگری حل شود. می توان ساخت.

تلاش بعدی پرتاب چه زمانی انجام می شود؟

تاریخ پرتاب بعدی هنوز اعلام نشده است، اما حداقل دو روز طول می کشد تا سوخت تخلیه شود، سوپاپ معیوب تعمیر شود و Starship برای پرواز دوباره آماده شود. همانطور که وجود دارد، 19 آوریل تاریخ احتمالی بعدی راه اندازی است.

Starship چیست؟

بزرگترین و قدرتمندترین سیستم موشکی که تا به حال ساخته شده است. اسپیس ایکس می گوید که در نهایت فضانوردان را به ماه و مریخ خواهد برد. ارتفاع آن 120 متر است و پس از بهره برداری به طور کامل قابل استفاده مجدد خواهد بود و می تواند تا 100 مسافر را جابجا کند.

آیا Starship قبلا راه اندازی شده است؟

این موشک سابقه توسعه طولانی و دشواری داشته است، مانند پرتاب های پاک شده و فرود ناموفق. یکی در سال 2020 شاهد یک استارشیپ کوچکتر بود که در آتش سوخت. تلاش ناقص پرتاب در 17 آوریل اولین آزمایش هر دو مرحله موشک با هم بود.