ما بالاخره می دانیم که چرا حباب ها در یک خط مستقیم در شامپاین بالا می روند


سورفکتانت‌های موجود در شامپاین ممکن است به حباب‌ها اجازه دهند در یک ستون مستقیم بالا بیایند

شاتر استوک / میلیارد عکس

حباب‌های موجود در شامپاین و سایر نوشیدنی‌های گازدار به لطف مواد شیمیایی که به این نوشیدنی‌ها طعم می‌دهند، می‌توانند در ستون‌های مستقیم بلند شوند.

هر حباب در یک مایع در حین بالا آمدن، یک موج در پشت خود ایجاد می‌کند و حباب‌های دیگر می‌توانند در اثر این موج کوبیده شوند. با این حال، در شامپاین، حباب‌ها از ته لیوان در ستون‌های عمودی ثابت بالا می‌آیند بدون اینکه از مسیر خارج شوند.

روبرتو زنیت از دانشگاه براون در رود آیلند و همکارانش گاز را از نوشابه های گازدار از جمله آب گازدار، آبجو و شامپاین حذف کردند. سپس مایعات را در مخزن با سوزن در پایین آن ریختند، هوا را از طریق سوزن پمپ کردند و نحوه بالا آمدن حباب ها را ثبت کردند.

محققان این مشاهدات را با یک مدل ریاضی ترکیب کردند که توضیح می‌دهد چگونه خواص خاصی از مایعات میزان چرخشی را که در نزدیکی حباب اتفاق می‌افتد، تعیین می‌کند. محققان دو ویژگی را پیدا کردند که باعث چرخش می شود: اندازه حباب ها و غلظت مولکول هایی به نام سورفکتانت. اینها شامل اسیدهای چرب است که به شامپاین نت های میوه ای می بخشد و پروتئین هایی که به طعم آبجو کمک می کنند. با چسبیدن به حباب ها، این مولکول ها می توانند میزان حرکت سطح حباب ها را تغییر دهند.

حباب‌های بزرگ و بیضی‌شکل و حباب‌های پوشیده شده با سورفکتانت‌ها، چرخش بیشتری را تشویق می‌کنند، که به اندازه کافی باعث قطع شدن حباب‌های اطراف می‌شود تا از برخورد به طرفین جلوگیری کند. این امر به حباب‌ها اجازه می‌دهد تا در زنجیره‌های عمودی و پایدار، یکی روی دیگری بالا بیایند. حباب‌های موجود در شامپاین معمولاً آنقدر کوچک هستند که معمولاً ستون‌های ثابتی را تشکیل نمی‌دهند، اما به لطف اسیدهای چرب موجود در شراب گازدار، این حباب‌ها را تشکیل می‌دهند.

استفان دوربولو از دانشگاه لیژ در بلژیک می‌گوید درک تعامل بین سورفکتانت‌ها و حباب‌ها پیچیده است، زیرا حرکت حباب‌ها می‌تواند غلظت سورفکتانت‌ها را با پخش کردن آنها در مایع تغییر دهد. او می‌گوید، بینش‌هایی مانند آنچه در مطالعه جدید ارائه شده است، می‌تواند پیامدهایی برای نوشیدنی‌های غیر گازدار مانند ویسکی نیز داشته باشد، جایی که کارشناسان تجارت از قبل با تکان دادن بطری‌ها و مشاهده نحوه حباب شدن آنها، محتوای الکل را تخمین می‌زنند.

Gérard Liger-Belair از دانشگاه ریمز شامپاین-آردن در فرانسه می گوید که درک رفتار گروه های حباب برای فرآیندهای صنعتی مانند شناورسازی کف نیز مهم است، جایی که از حباب برای جداسازی ذرات مختلف مخلوط شده در آب استفاده می شود.

موضوعات:

  • علوم غذایی/
  • دینامیک سیالات