ماه نوردهای ژاپنی تصاویری از ماه ارسال می کنند


فرودگر SLIM بر روی سطح ماه، در تصویری که توسط یک مریخ نورد غلتان گرفته شده است

JAXA/Takara Tomy/Sony Group Corporation/دانشگاه دوشیشا

کاوشگر ماه ژاپن اولین تصاویر خود را ارسال کرد. فرودگر هوشمند برای بررسی ماه (SLIM) در 18 ژانویه بر روی ماه فرود آمد و اکنون اپراتورهای آن در آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن (JAXA) برخی از تصاویری را که از سطح ارسال کرده است منتشر کرده اند.

هنگامی که SLIM فرود آمد، صفحه های خورشیدی آن به درستی جهت رو به خورشید را نداشتند، بنابراین قبل از خاموش شدن، چند ساعت با باتری کار کرد. مهندسان JAXA قبل از اتمام کامل باتری آن را در حالت خواب قرار دادند تا زمانی که خورشید در موقعیت بهتری در آسمان قرار دارد و به پنل های خورشیدی می تابد دوباره روشن شود.

در آن چند ساعت شارژ باتری، فرودگر تا آنجا که ممکن بود اندازه‌گیری‌ها را انجام داد و آنها را به زمین فرستاد و جزئیات منطقه اطراف را فاش کرد. اما شاید چشمگیرترین اندازه گیری ها از مریخ نوردهای کوچک آن، Lunar Excursion Vehicle 1 (LEV-1) و LEV-2 انجام شده باشد. فضاپیما آنها را درست قبل از فرود رها کرد و آنها به سطح زمین افتادند و شروع به چرخیدن کردند و از خودشان عکس گرفتند.

تصویر بالا توسط LEV-2 گرفته شده است که کره ای کمی کوچکتر از یک توپ تنیس است که برای غلتیدن در امتداد زمین بدون تکیه بر چرخ طراحی شده است. این فضاپیمای SLIM را نشان می دهد که در شیب دهانه شیولی در سطح ماه قرار گرفته است. LEV-1 که با استفاده از نوعی حرکت جهشی سطح را طی می کند، وسیله ای را حمل می کند که می تواند سیگنال ها را مستقیماً به زمین ارسال کند. این بدان معناست که مریخ نوردها می توانند به کاوش و ارسال اطلاعات به خانه با وجود خواب زمستانی خود فرودگر ادامه دهند.

موضوعات:

  • ماه/
  • اکتشافات فضایی