نوشتن چیزها ممکن است به شما کمک کند اطلاعات را بیشتر از تایپ کردن به خاطر بسپارید


نوشتن اطلاعات روی کاغذ ممکن است برای یادگیری بهتر باشد

Rostislav_Sedlacek/Shutterstock

پس از اینکه محققان دریافتند گذاشتن قلم روی کاغذ باعث افزایش ارتباط بین نواحی مختلف مغز می شود، نوشتن چیزی به جای تایپ آن در رایانه می تواند به شما کمک کند اطلاعات را بهتر حفظ کنید.

استفاده از صفحه کلید – چه روی کامپیوتر، لپ تاپ یا گوشی هوشمند – روشی نسبتاً سریع و آسان برای نوشتن است. در حال حاضر استاندارد در دفاتر، برخی از دانش آموزان به طور فزاینده ای از کامپیوتر و لپ تاپ در مدرسه استفاده می کنند.

آدری ون در میر از دانشگاه علم و صنعت نروژ می گوید، اما این شیوه های نوشتن بسیار متفاوت است. وقتی روی صفحه کلید تایپ می‌کنید، فقط حرکت‌های بسیار ساده‌ای با انگشت به سمت کلیدها انجام می‌دهید و برای هر حرفی که می‌خواهید بنویسید، دقیقاً همان حرکاتی هستند.

او می گوید، هنگام نوشتن با دست، باید حرکات دقیقی انجام دهید که برای هر حرف منحصر به فرد است.

ون در میر و همکارانش برای بررسی اینکه چگونه دست خط و تایپ بر روی مغز تأثیر دارند، 36 دانش آموز را در اوایل دهه 20 زندگی خود انتخاب کردند.

این افراد تازه کار الکترودهای کوچکی روی پوست سرشان قرار داده بودند تا سیگنال های الکتریکی مغزشان را زیر نظر بگیرند. سپس تیم 30 کلمه – مانند نروژی برای پادشاه، جوجه تیغی و چتر – را روی صفحه نمایش در مقابل شرکت کنندگان فلش زد. برای نیمی از کلمات، شرکت کنندگان آنها را با دست یادداشت کردند، در حالی که بقیه آنها را تایپ کردند.

همه شرکت کنندگان راست دست بودند و به آنها دستور داده شد که فقط از این دست هنگام تایپ یا نوشتن استفاده کنند. این کار با اجتناب از تقاطع بین دو نیمکره مغز، با کنترل حرکات چپ دست و قشر حرکتی چپ که حرکات راست دست را کنترل می کند، تفسیر نتایج را آسان تر می کند.

برای همه شرکت‌کنندگان، نوشتن با دست منجر به افزایش اتصال بین بخش‌های مرکزی مغز و لوب جداری در قسمت بیرونی مغز شد، در حالی که این موضوع برای تایپ کردن صادق نیست.

ون در میر می گوید: «دست خط از حواس بیشتری استفاده می کند و بدن بیشتر درگیر می شود. این بدان معناست که بیشتر مغز فعال است و باید بین این بخش‌های فعال ارتباط برقرار شود.»

محققان اثرات این افزایش اتصال را آزمایش نکردند، اما قبلاً با بهبود حافظه و یادگیری مرتبط بود. با این حال، آنها در یافته‌های خود نوشتند که «می‌توان آن را به عنوان مدرکی در نظر گرفت که دست‌نویس باعث تقویت یادگیری می‌شود».

ون در میر می گوید: «بدیهی است که استفاده از رایانه و صفحه کلید بسیار ساده تر است، اما گاهی اوقات بهتر است با دست یادداشت برداری کنید.