فرودگر SLIM ژاپن در آستانه لمس سطح ماه است


SLIM / پس از فرود

برداشت یک هنرمند از SLIM پس از فرود روی ماه

JAXA

ژاپن در حال آماده شدن برای اولین فرود بر ماه است. فرودگر هوشمند برای بررسی ماه (SLIM) قرار است در 19 ژانویه بر سطح ماه فرود آید. اگر همه چیز خوب پیش برود، ژاپن به پنجمین کشوری تبدیل می شود که پس از ایالات متحده، اتحاد جماهیر شوروی، چین و هند، فضاپیمایی را روی ماه فرود می آورد.

SLIM در سپتامبر 2023 به فضا پرتاب شد و برای صرفه جویی در مصرف سوخت، مسیری طولانی و بلند را به سمت ماه طی کرد. در ماه دسامبر وارد مدار ماه شد و از آن زمان به منظور آماده شدن برای فرود، از سطح زمین عکس می گیرد و به آرامی ارتفاع خود را کاهش می دهد.

فناوری فرود فضاپیما فوق‌العاده دقیق است و لقب «تک‌تیرانداز ماه» را به آن داده است. این فضاپیما به گونه ای طراحی شده است که تصاویر دوربین های موجود در آن را با داده های سایر فضاپیماهای قمری تطبیق دهد تا مکان آن را تعیین کند، سپس به طور مستقل به محل دقیق فرود خود حرکت کند. “[It] کوشیکی کنجی، یکی از مدیران این مأموریت در آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن (JAXA) در بیانیه‌ای گفت: انتظار می‌رود که 20 دقیقه وحشت بی‌نفس و بی‌حس کننده باشد.

اگر این کار انجام شود، زمینه را برای ماموریت‌های آینده فراهم می‌کند تا دقیقاً در جایی که در نظر گرفته شده فرود بیایند، به جای اینکه در چند ده کیلومتر مربع از نقطه ترجیحی، همانطور که اکنون انجام می‌دهند، فرود بیایند. کوشیکی گفت: «مدارگردهای ماه … مقادیر زیادی داده رصدی با وضوح بالا از سطح ماه ارائه کرده اند. بنابراین، علاقه به علم ماه و اکتشاف منابع از «جایی در سطح ماه» به «آن صخره در کنار این دهانه خاص» تغییر کرده است.»

هنگامی که فضاپیما فرود آمد، یک جفت مریخ نورد را آزاد می کند که هر کدام روشی جدید و عجیب برای دور زدن سطح ماه دارند. وسیله نقلیه مسافرتی قمری 1 (LEV-1) به گونه ای طراحی شده است که به جای چرخیدن بر روی چرخ ها مانند مریخ نوردهای سنتی، به اطراف می پرد، و LEV-2 یک کره است که کمی کوچکتر از یک توپ تنیس است که توسط یک سازنده اسباب بازی طراحی شده است تا روی زمین بچرخد. عکس گرفتن. خود فرودگر همچنین دارای ابزارهای علمی برای بررسی منطقه اطراف دهانه است که برای فرود آن را هدف قرار داده است.

این فرود بخشی از یک تلاش بین المللی بزرگتر برای اکتشاف ماه است. فرودگر هندی Chandrayaan-3 در آگوست 2023 به سطح ماه رسید، اما یک سری از شکست ها نیز وجود داشته است: شرکت ژاپنی ispace فرودگری را ارسال کرد که در آوریل گذشته سقوط کرد، کشتی روسی Luna 25 در ماه اوت همین کار را انجام داد و اخیراً ایالات متحده نیز همین کار را انجام داد. فرودگر Peregrine شرکت Astrobotic دچار نشت سوخت شد که منجر به عدم موفقیت در رسیدن به ماه شد. اگر این ماموریت موفقیت آمیز باشد، می تواند لحظه ای باشد که اکتشاف ماه به مسیر درست باز می گردد.

موضوعات:

  • ماه/
  • اکتشافات فضایی