تصویر جدید دونات آتشین جزئی ترین نگاه ما از یک سیاهچاله است


تصاویری از M87*، سیاهچاله بسیار پرجرم در مرکز کهکشان مسیه 87

تصویر سمت راست جدیدترین و بهترین نگاه ما به یک سیاهچاله است

همکاری EHT

به لطف به روز رسانی اولین تصویر جهان از یک سیاهچاله که یک سال بعد گرفته شده است، دقیق ترین نگاهمان به سیاهچاله تاکنون به ما داده شده است.

در سال 2019، محققان تصویری از سیاهچاله بسیار پرجرم معروف به M87* منتشر کردند که در فاصله 55 میلیون سال نوری در مرکز کهکشان M87 قرار دارد. این تصویر، اولین نگاه اجمالی جهان از یک سیاه‌چاله، توسط شبکه‌ای از رصدخانه‌های رادیویی در سراسر جهان به نام تلسکوپ افق رویداد (EHT) در اولین رصد آن در سال 2017 گرفته شد.

اکنون، همکاری EHT یک تصویر بعدی از M87* را منتشر کرده است که در جریان رصد سال 2018 از یک تلسکوپ اضافی در گرینلند گرفته شده است.

نور در تصویر از سیاهچاله خارج نمی شود زیرا همانطور که از نام آن پیداست، این اجرام نور ساطع نمی کنند. در عوض، چیزی که می توانید ببینید، شبح سیاهچاله در مرکز توده ای از ماده داغ است که سیاهچاله با گرانش قدرتمند خود به سمت داخل می کشد.

ادواردو راس، دانشمند EHT، می‌گوید: «این تصویر به ما این داستان را می‌گوید که سایه سیاه‌چاله پایدار است، هنوز هم وجود دارد. ما می بینیم که حلقه یک دایره زیبا است. خیلی دایره ای است، بیضی یا چیز دیگری نیست. در این رینگ نیز شاهد پیشرفت در جنوب هستیم، چیزی که انتظار داشتیم.»

این افزایش، که می‌تواند به‌عنوان درخشش کمی روشن‌تر در زیر سایه M87*، که کمی جابه‌جا شده، دیده شود، به دلیل اعوجاج فضا-زمان – که توسط نظریه نسبیت عام آلبرت انیشتین توصیف شده است – هنگام چرخش سیاه‌چاله است.

وضوح تصویر به لطف تلسکوپ اضافی کمی بهتر است، که میزان داده‌هایی را که می‌توان در مقابل مشاهدات تلسکوپ‌های دیگر ارجاع داد، بسیار بهبود می‌بخشد. با این حال، آب و هوای غیر ایده آل برای شرایط رصدی چالش برانگیز ساخته شده است، که به این معنی است که وضوح تصویر به اندازه تئوری بالا نیست.

موضوعات: