فرودگر ماه ژاپنی SLIM به طور شگفت انگیزی از دومین شب قمری جان سالم به در برد


تصویر پیش فرض New Scientist

نمایی از سطح ماه که از موقعیت کج فرودگر SLIM گرفته شده است

JAXA

بیشتر فرودگرهایی که ما به ماه می فرستیم برای یک روز قمری – حدود دو هفته زمینی – قبل از سبقت گرفتن و کشته شدن توسط سرمای شدید شب قمری کار می کنند. اما فرودگر هوشمند ژاپنی برای بررسی ماه (SLIM) اکنون دو شب در ماه زنده مانده است و همچنان به ارسال تصاویر به زمین ادامه می دهد که یک شاهکار باورنکردنی است.

SLIM اولین فرودگر ماه ژاپن است که پنجمین کشوری است که یک فضاپیما را روی ماه فرود می آورد. هنگامی که در 19 ژانویه فرود آمد، کج شد، بنابراین پنل های خورشیدی انرژی کافی برای کارکردن آن را برای بیش از چند ساعت فراهم نکردند. پس از نه روز، خورشید به اندازه کافی در آسمان حرکت کرد تا دوباره به سمت بالا برود.

اما تنها پس از سه روز زمینی، شب قمری آغاز شد. دمای شب در ماه تا 133- درجه سانتیگراد (208- درجه فارنهایت) کاهش می یابد که می تواند باتری و وسایل الکترونیکی فضاپیماها را خراب کند. به طور کلی، فرودگرهای ماه برای شب قمری خاموش می شوند و دیگر هرگز بیدار نمی شوند، اما هنگامی که خورشید در 25 فوریه بر فراز SLIM طلوع کرد، دوباره روشن شد.

این به خودی خود یک تعجب بود – فرودگر به طور خاص برای زنده ماندن در شب قمری طراحی نشده بود و مأموریت اولیه آن قرار بود با فرا رسیدن شب پایان یابد. بنابراین وقتی یک شب دیگر نزدیک شد، به نظر می رسید که این پایان برای SLIM باشد.

اما در 27 مارس، حساب رسمی SLIM تصویر بالا را ارسال کرد در X، با عنوان: «شب گذشته پاسخی از SLIM دریافت کردیم که تأیید می کرد SLIM در دومین شب خود موفق بوده است. دیشب آفتاب هنوز بالا بود و تجهیزات داغ بود، بنابراین با عجله از دوربین ناوبری استفاده کردیم تا برای مدت کوتاهی از مناظر معمول عکس بگیریم.» به نظر می رسد که در چند روز زمینی آینده، فرودگر باید بتواند تحلیل خود را از محیط اطراف خود دوباره آغاز کند.

برخی از فضاپیماها از عناصر رادیواکتیو برای گرم ماندن استفاده می کنند، اما SLIM این کار را نمی کند و بقای آن را به ویژه شگفت انگیز می کند. هیم بنارویا از دانشگاه راتگرز در نیوجرسی می گوید: «با توجه به اینکه آنها از گرمکن رادیوایزوتوپ استفاده نمی کنند، این یک دستاورد بزرگ است. “نتیجه مهم و چشمگیر است با توجه به اینکه این یک طرح اصلی برای وسایل الکترونیکی (و افرادی) است که در شب قمری زنده می مانند.” تجزیه و تحلیل چگونگی زنده ماندن SLIM در جایی که بسیاری از فضاپیماهای دیگر شکست خورده اند می تواند به ما در درک چگونگی گرم نگه داشتن در ماه کمک کند.

موضوعات:

  • ماه/
  • اکتشافات فضایی