ردپای عظیم دایناسور متعلق به یکی از بزرگترین شکارچیان تا کنون است


ردپای بزرگ رپتور در چین پیدا شده است

با حسن نیت از دکتر اسکات پرسونز

پنج رد پای دایناسور عظیمی که در جنوب شرقی چین یافت شده توسط یکی از بزرگترین شکارچیان تمام دوران ساخته شده است. این شکارچی احتمالاً 5 متر از پوزه تا دم را اندازه گرفته است، تقریباً نصف طول یک اتوبوس مدرسه. و با استفاده از یک جفت “چنگال کشنده” عظیم، یکی روی هر پا، به طعمه خود حمله می کرد.

بیشتر رپتورها – که از نظر فنی به عنوان دیونیکوسورز شناخته می شوند – کوچک بودند. Velociraptorبه عنوان مثال، تقریباً به اندازه یک بوقلمون بود. اما تعداد انگشت شماری از این دایناسورها بزرگتر شدند، از جمله Utahraptor و داکوتا رپتورکه طول هر دو تقریباً به 5 یا 6 متر می رسید.

اسکات پرسونز در کالج چارلستون در کارولینای جنوبی و همکارانش اکنون یک شکارچی غول پیکر دیگر را به لیست اضافه کرده اند. اسمش را گذاشتند فوجیانیپوسو می گویند حدود 96 میلیون سال پیش در شرق آسیا می زیسته است.

ما هنوز نسبتاً کمی در مورد آن می دانیم فوجیانیپوس زیرا افراد و همکارانش هنوز قسمتی از اسکلت آن را پیدا نکرده اند. در عوض، تعداد انگشت شماری از ردپای 36 سانتی متری آن را کشف کردند. او می گوید: «شرایط نگهداری برای ردپاها مناسب بود اما برای استخوان ها چندان عالی نبود. اما مطمئن هستند که این ردپاها متعلق به یک شکارچی است، زیرا هر یک از آنها تنها ردپای دو انگشت پا را حمل می کند. این با آناتومی پای رپتورها مطابقت دارد، که سه انگشت داشتند اما یکی از آنها را از زمین نگه می داشت تا از پنجه بزرگ نوک آن در برابر سایش و پارگی محافظت کند.

اشخاص می گوید فوجیانیپوس نشان می‌دهد که رپتورها پتانسیل بزرگ‌تر شدن و رقابت با بزرگترین دایناسورهای شکارچی در آن زمان را داشتند – آلوزوروئیدها، که طول برخی از آنها 10 متر یا بیشتر بود. او اضافه می کند که رپتورها ممکن است یک مزیت کلیدی نسبت به این رقبا داشته باشند: “آنها سریع بودند.”

با این حال، در نهایت، رپتورها کمی بزرگتر از آن شدند فوجیانیپوس. افراد می گویند که ممکن است به این دلیل باشد که گروه سومی از دایناسورهای درنده شروع به تسلط کردند: تیرانوسوروئیدها. او می‌گوید: «رقابت با tyrannosauroids بسیار سخت‌تر بود، زیرا بسیاری از آنها نیز سریع بودند.

موضوعات: