هوش مصنوعی می تواند تشخیص دهد که اثر دو انگشت متفاوت متعلق به یک شخص است یا خیر


مجموعه اثر انگشت یا اثر انگشت جدا شده روی سفید

اثر دو انگشت روی یک دست ممکن است متفاوت به نظر برسد، اما هوش مصنوعی می تواند شباهت های اساسی را تشخیص دهد

آندری_کوزمین/شاتراستوک

هوش مصنوعی می تواند به طور دقیق تشخیص دهد که آیا اثر انگشت باقی مانده از انگشتان مختلف از یک فرد است یا خیر. این می تواند به بازرسان پزشکی قانونی کمک کند تا اگر یک فرد در صحنه های مجزای جنایت حضور داشت، کشف کنند.

فناوری‌های کنونی فقط می‌توانند اثر انگشت‌های باقی‌مانده از همان انگشت را مطابقت دهند. اما مطالعات قبلی اشاره کرده اند که ممکن است شباهت های اساسی بین نوک انگشتان افراد وجود داشته باشد.

بنابراین، Gabe Guo در دانشگاه کلمبیا در نیویورک و همکارانش یک مدل یادگیری ماشینی را آموزش دادند تا تعیین کنند که آیا اثر انگشت از انگشتان مختلف متعلق به یک شخص است یا خیر. در این آموزش، آنها از بیش از 50000 اثر انگشت تقریبا 1000 نفر استفاده کردند. نمونه ها از پایگاه های داده عمومی در موسسه ملی استاندارد و فناوری ایالات متحده و دانشگاه بوفالو در نیویورک تهیه شده است. تمام اثر انگشت ها متعلق به افراد متوفی بود یا از افرادی که هنوز زنده بودند، شناسایی نشده بود.

سپس این تیم مدل آموزش دیده را روی مجموعه ای جداگانه از بیش از 7000 اثر انگشت از تقریبا 150 نفر آزمایش کردند. آنها مدل را با استفاده از یک معیار آماری که دقت را در مقیاس 0 تا 1 تخمین می‌زند، ارزیابی کردند. محققان دریافتند که مدل آنها امتیازی بیشتر از 0.75 دارد که نشان می‌دهد به طور قابل اعتمادی مشخص می‌کند که آیا اثر انگشتان مختلف متعلق به یک فرد است یا خیر.

این فناوری می تواند کارایی تحقیقات پزشکی قانونی را افزایش دهد. رالف ریستنبات از دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا می‌گوید: «این می‌تواند در مواردی مفید باشد که در چندین صحنه جرم اثر انگشت یافت می‌شود، که با هیچ‌کس در پایگاه‌های داده مطابقت ندارد». «آیا ممکن است فردی که اثر انگشت را در این صحنه جرم خاص به جا گذاشته، همان فردی باشد که آنجا را ترک کرده است؟ [different] در این صحنه جرم دیگر چاپ می شود؟»

با این حال، «در حال حاضر دقت به اندازه کافی بالا نیست [for this model] برای تصمیم گیری در این مورد در دادگاه قانون، گفت: Guo.

«اگر این چیز در عمل استفاده شود، برای مقاصد قانونی، باید با الف بازآموزی شود [bigger] هاد لیپسون، همچنین در دانشگاه کلمبیا و بخشی از تیم تحقیقاتی می گوید.

موضوعات: