چین فضاپیمای Chang’e 6 خود را به سمت دور ماه می فرستد


کاوشگر ماه Chang’e 6 بر فراز موشک خود در مرکز پرتاب فضایی Wenchang در چین قرار دارد.

VCG از طریق Getty Images

فضاپیمای Chang’e 6 به سمت ماه می رود تا نمونه هایی را از سمت دور آن به ماه بازگرداند. مأموریت چینی که قرار است بین ساعت 8:30 صبح تا 11:00 صبح به وقت گرینویچ از مرکز پرتاب فضایی Wenchang بر روی موشک Long March 5 منفجر شود، آخرین مورد از یک رشته تلاش‌های ماه است که در نهایت به یک مأموریت خدمه برنامه‌ریزی شده منجر می‌شود.

اگر Chang’e 6 موفقیت آمیز باشد، دومین ماموریت بازگشت نمونه چین به ماه و اولین باری است که گرد و غبار از سمت دور ماه جمع آوری شده و به زمین باز می گردد.

فرود در سمت دور ماه، که هرگز رو به زمین نیست، پیچیده تر از انجام آن در سمت نزدیک است. ما می‌توانیم سیگنال‌ها را مستقیماً به فضاپیما در سمت نزدیک بفرستیم، اما فرود در سمت دور به ماهواره‌های ارتباطی نیاز دارد تا سیگنال‌ها را در اطراف ماه ارسال کنند. چین در آماده سازی برای این ماموریت و ماموریت های دیگر، دو ماهواره از این دست را به مدار ماه فرستاده است.

فضاپیمای Chang’e 6 به عنوان پشتیبان Chang’e 5 ساخته شد که نمونه هایی را از سمت نزدیک ماه در سال 2020 ارسال کرد. پروتکل این مأموریت مانند آخرین است: زمانی که فضاپیما به مدار ماه برسد. چند روز پس از پرتاب، یک فرودگر و ماژول صعود جدا می‌شود و به سطح می‌افتد و دهانه‌ای در نزدیکی قطب جنوبی ماه را هدف قرار می‌دهد.

این فرودگر دارای چهار ابزار علمی – یکی از فرانسه، ایتالیا، پاکستان و سوئد – برای مطالعه منطقه اطراف محل فرود خود است. همچنین مجهز به مته و اسکوپی است که برای برداشتن حدود 2 کیلوگرم از مواد ماه در ماژول صعود در نظر گرفته شده است.

هنگامی که ماموریت کامل شد، ماژول صعود منفجر می شود، دوباره با مدارگرد متحد می شود و به سمت زمین برمی گردد. اگر همه چیز همانطور که انتظار می رود پیش برود، این ماموریت 53 روز طول می کشد – 30 روز بیشتر از Chang’e 5.

این نمونه ها می توانند برای درک ما از تاریخ ماه، زمین و کل منظومه شمسی حیاتی باشند. آنها باید به ما کمک کنند تا بسیاری از سیارک ها و تکه های سیارکی را که در حدود 3.9 میلیارد سال پیش، در دوره ای به نام بمباران سنگین اواخر به زمین و ماه برخورد کردند، درک کنیم و همچنین می توانند توضیح دهند که چرا سنگ های سمت دور ماه متفاوت هستند. از کسانی که در سمت نزدیک هستند.

Chang’e 6 آغاز “فاز IV” برنامه برنامه ریزی شده اکتشاف ماه چین است که انتظار می رود شامل دو ماموریت رباتیک دیگر از جمله یک کاوشگر کوچک پرنده باشد. پس از آن، برنامه‌ریزی‌هایی برای شروع ارسال ماموریت‌های خدمه به ماه و احتمالاً ساختن یک پایگاه دائمی در ماه است.

موضوعات: