ماموریت ماه: Intuitive Machines در شرف پرتاب فضاپیمای Odysseus است


فضاپیمای اودیسه قرار است در 14 فوریه به ماه پرتاب شود

اسپیس ایکس

شرکت آمریکایی Intuitive Machines به زودی تلاش خواهد کرد به اولین شرکت خصوصی تبدیل شود که یک فضاپیما را روی ماه فرود می آورد. سه تلاش قبلی دیگر شرکت‌ها با شکست مواجه شده‌اند و مسیر خائنانه پیش روی فرودگر Nova-C شرکت Intuitive Machines را نشان می‌دهد.

این فضاپیما با نام مستعار اودیسه قرار است در 14 فوریه از کیپ کاناورال در فلوریدا پرتاب شود. این موشک بر فراز موشک فالکون 9 ساخته شده توسط اسپیس ایکس حرکت خواهد کرد. اگر ماموریت به نام IM-1 به خوبی انجام شود، اودیسه باید در نزدیکی قطب جنوبی ماه در 22 فوریه فرود بیاید.

هدف ماموریت IM-1، جدای از اثبات اینکه یک شرکت خصوصی می‌تواند روی ماه فرود بیاید، حمل شش محموله ناسا و پنج محموله تجاری به سطح ماه است. ابزارهای ناسا شامل ابزارهایی برای مطالعه چگونگی فرود آمدن خود به منفجر شدن توده های غبار ماه، چندین دستگاه برای کمک به فرود ایمن سفینه و دستگاهی برای اندازه گیری امواج رادیویی و نحوه تأثیر آنها بر سطح ماه است. محموله های تجاری شامل دوربینی است که قبل از فرود از فرودگر پرتاب می شود تا از فرود عکس بگیرید، 125 مجسمه کوچک توسط هنرمند جف کونز و یک تراشه که برای ایجاد آرشیو دانش بشری در ماه طراحی شده است.

IM-1 بخشی از ابتکار خدمات باربری ماه تجاری (CLPS) ناسا است که قراردادهای دولتی را به شرکت های خصوصی با هدف تسریع اکتشاف و توسعه اقتصاد ماه اعطا می کند. این دومین ماموریت CLPS است – اولین مأموریت، فرودگر Astrobotic’s Peregrine، اندکی پس از پرتاب در ژانویه با نشت سوخت مواجه شد که مانع از رسیدن آن به ماه شد.

دو تلاش دیگر از سوی شرکت‌های خصوصی برای فرود بر روی ماه صورت گرفته است – فضاپیمای Beresheet SpaceIL و Hakuto-R متعلق به ispace – اما هر دو سقوط کردند و نابود شدند. اگر Odysseus در جایی که دیگران شکست خوردند موفق شود، گام بعدی Intuitive Machines ارسال یک فرودگر Nova-C دیگر، مجهز به مته برای برداشت یخ زیرزمینی، به قطب جنوبی ماه است. این ماموریت برای مارس 2024 برنامه ریزی شده است.

موضوعات: