فضاپیمای SLIM ژاپن روی ماه فرود آمد – اما مشکلاتی دارد


تصویر پیش فرض New Scientist

تصویری از فضاپیمای SLIM

JAXA

فرودگر هوشمند ژاپنی برای بررسی ماه (SLIM) بر سطح ماه فرود آمد. این فضاپیما به طور کامل عمل نمی کند، اما فرود موفقیت آمیز به دنبال یک سری از شکست های اخیر در فرود ماه توسط دولت ها و شرکت های تجاری پروازهای فضایی صورت می گیرد، بنابراین هنوز برای تلاش های بین المللی برای اکتشاف ماه دلگرم کننده است. این فرود ژاپن را به پنجمین کشوری تبدیل می کند که پس از ایالات متحده، اتحاد جماهیر شوروی، چین و هند روی ماه فرود آمده است.

آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن (JAXA) SLIM را در سپتامبر 2023 به فضا پرتاب کرد و این فضاپیما مسیر طولانی و حلقه ای را به سمت ماه طی کرد و چندین بار دور زمین چرخید تا در مصرف سوخت صرفه جویی کند. از ماه دسامبر به دور ماه می چرخد ​​و از سطح آن عکس می گیرد و برای فرود آماده می شود.

فرود در 19 ژانویه اولین استفاده از فناوری است که مهندسان آن را “چشم های هوشمند” نامیده اند و به SLIM اجازه می دهد تا نقطه فرود خود را با دقت بسیار بالا هدف قرار دهد. SLIM تصاویر دوربین های خود را با داده های دیگر فضاپیماهایی که به دور ماه می چرخند تا مکان خود را مشخص کند، مقایسه کرد و سپس به طور مستقل به نقطه فرود خود در شیب دهانه شیولی رفت. مقامات JAXA هنوز در حال کار برای تجزیه و تحلیل عملکرد پروتکل هدف‌گیری هستند.

سیگنال‌های اولیه از SLIM نشان می‌دهد که به نظر می‌رسد پنل‌های خورشیدی آن کار نمی‌کنند، بنابراین در حال حاضر این هواپیما با باتری کار می‌کند. اگر اپراتورهای فضاپیما نتوانند بفهمند چه مشکلی در سلول های خورشیدی وجود دارد و آنها را راه اندازی و راه اندازی کنند، این می تواند توانایی های علمی SLIM را مختل کند و طول عمر آن را به شدت کاهش دهد. به گفته مقامات JAXA، انتظار می‌رود باتری تنها چند ساعت دوام بیاورد. این احتمال وجود دارد که فضاپیما بتواند نیروی خورشیدی را دوباره به دست آورد، اما در حال حاضر JAXA برگرداندن حداکثر اطلاعات ممکن به زمین قبل از مرگ باتری را در اولویت قرار داده است.

همانطور که SLIM به سطح ماه پرواز کرد، دو مریخ نورد کوچک را نیز به زمین انداخت که هر کدام محموله کوچکی از ابزارهای علمی خود را داشتند. یکی از آنها برای پریدن به جای چرخیدن روی چرخ ها طراحی شده است و دیگری کره ای است که کمی کوچکتر از یک توپ تنیس است که توسط یک سازنده اسباب بازی طراحی شده است تا در سطح ماه بچرخد. به نظر می رسد که مریخ نوردها به درستی کار می کنند.

نقطه فرود فضاپیما به طور بالقوه مهم است. مشاهدات قبلی اشاره کرده اند که ممکن است موادی وجود داشته باشد که در اثر برخوردی که دهانه را تشکیل داده از درون ماه پرتاب شده است. ابزارهای علمی SLIM می توانند این مواد معدنی را مطالعه کنند تا در مورد شکل گیری و تکامل ماه بیاموزند. موفقیت فرود آن و هر داده علمی که بتواند جمع آوری کند، داده های مفیدی را در اختیار بسیاری از فضاپیماهای برنامه ریزی شده از سراسر جهان قرار می دهد که در سال های آینده به سمت ماه می روند.

موضوعات: