لارو میگو چشمان خود را با بازتابنده پنهان می کند تا از شکارچیان پنهان شود


برای پنهان شدن از شکارچیان، لارو برخی سخت‌پوستان چشم‌های تیره‌شان را با شیشه‌های فوتونیک استتار می‌کنند که نوری همرنگ با آبی که در آن زندگی می‌کنند منعکس می‌کند.

زندگی


16 فوریه 2023

لارو سخت پوستان

انواع لارو سخت پوستان با بازتابنده های چشمی که رنگ های مختلفی تولید می کنند

کشت شاویت، دانشگاه بن گوریون نقب

لارو میگو با استتار چشم های تیره خود با موادی که نور را منعکس می کند، از شکارچیان پنهان می شوند.

برخی از موجودات دریایی مانند چتر دریایی، ماهی مرکب شیشه ای و ماهی ارواح، بدن شفافی دارند تا توسط شکارچیان دیده نشوند. با این حال، چیزی که آنها نمی توانند پنهان کنند چشمانشان است که حاوی رنگدانه های تیره ای است که برای بینایی ضروری است.

بنجامین پالمر از دانشگاه بن گوریون نقب در اسرائیل و همکارانش بررسی کردند که چگونه لاروهای شفاف بدن میگوی غول پیکر آب شیرین (ماکروبراکیوم روزنبرگی) چشمان تیره خود را از شکارچیان پنهان می کنند.

آنها کشف کردند که چشمان آنها با شیشه فوتونیک پوشانده شده است – ماده ای که از آرایش نامنظم ذرات کروی تشکیل شده است که خواص نوری غیرمعمولی دارد. ساختارهای چشم لاروها نور سبز مایل به زرد را منعکس می‌کنند که با رنگ مصب‌های تیره‌ای که در آن زندگی می‌کنند مطابقت دارد و نشان می‌دهد که به استتار آنها کمک می‌کند.

پالمر می گوید: «نکته کلیدی این است که رنگ بازتابنده از همه زوایای دید یکسان است، زیرا این مهم برای پنهان کردن آنها از شکارچیان است.

این تیم دریافت که شیشه فوتونیک از نانوکره های ماده ای به نام ایزوکسانتوپترین ساخته شده است. آنها با استفاده از میکروسکوپ نوری و الکترونی دیدند که این نانوکره‌ها می‌توانند خود را دوباره مرتب کنند تا سایه‌های کمی متفاوت از زرد و سبز تولید کنند. پالمر می گوید، این ممکن است به لاروها اجازه دهد تا از آب زرد کم عمق به آب سبز عمیق تر حرکت کنند و در عین حال پوشش خود را حفظ کنند.

سپس محققان دریافتند که لارو سایر سخت پوستان از جمله میگو، خرچنگ و خرچنگ نیز دارای بازتابنده هایی برای پنهان کردن چشمان خود هستند. این‌ها حاوی نانوکره‌هایی با اندازه‌های مختلف هستند که برخی از ایزوکسانتوپترین و برخی دیگر از موادی که هنوز شناسایی نشده‌اند، ساخته شده‌اند تا به آن‌ها اجازه می‌دهد تا رنگ‌های مناسب را با محیط اطراف خود منعکس کنند.

به عنوان مثال، آنهایی که در دریا زندگی می کنند دارای بازتابنده هایی هستند که سایه هایی از آبی روشن تا آبی نقره ای ایجاد می کنند.

پالمر می‌گوید نانوکره‌های ایزوکسانتوپترین در بازتاب نور بسیار کارآمد هستند که نشان می‌دهد می‌توانند کاربردهای صنعتی داشته باشند. او می گوید: «در حال حاضر علاقه زیادی به یافتن مواد آلی، زیست سازگار، با ضریب شکست بالا به عنوان جایگزینی برای مواد معدنی در رنگدانه ها، لوازم آرایشی و سایر مواد نوری وجود دارد.

در Wild Wild Life، یک خبرنامه ماهانه رایگان ثبت نام کنید که تنوع و علم حیوانات، گیاهان و دیگر ساکنان عجیب و غریب و شگفت انگیز زمین را جشن می گیرد.

بیشتر در مورد این موضوعات: