فسیل های نفیس کوسه کرتاسه معمای نحوه شکار آن را حل می کند


فسیل کوسه Ptychodus در مکزیک کشف شد

رومن ولو

به نظر می‌رسد که فسیل‌های به‌خوبی حفظ‌شده یک کوسه که در دوره کرتاسه رشد کرده بود، معمای طولانی‌مدت در مورد نحوه شکار و محل قرار گرفتن آن در درخت تکاملی کوسه را حل می‌کند.

دندان های فسیلی کوسه های این جنس پتیکودوس بیش از 200 سال راه خود را به موزه ها باز کرده اند، و در حالی که برخی از اعضای این گروه به وضوح بزرگ شدند، بقیه آناتومی آنها تا حد زیادی ناشناخته باقی ماند.

این باعث شد که محققان در مورد ظاهر کلی و عادات تغذیه کوسه مطمئن نباشند، اگرچه شکل پهن و مسطح دندان ها نشان می دهد که آنها برای خرد کردن طعمه های سخت پوسته مناسب هستند.

اکنون رومن ولو از دانشگاه رن فرانسه و همکارانش از کشف 6 عدد تماشایی و تمام بدن خبر داده اند. پتیکودوس فسیل ها در مکزیک آنها فاش می‌کنند که این کوسه متعلق به Lamniformes است، گروهی که بسیاری از گونه‌های کوسه‌های مدرن را در بر می‌گیرد، از کوسه‌های سفید بزرگ گرفته تا کوسه‌های متحرک.

این جالب است زیرا، صرف نظر از رژیم غذایی آنها، کوسه‌های lamniform تمایل دارند شکارچیان بسیار فعالی باشند که در آب‌های آزاد شکار می‌کنند، برخلاف هر موجود زنده امروزی که صدف‌شکن یا دوروفاگوست.

«ویژگی پتیکودوس ولو می‌گوید که تا کنون تنها کوسه شنای سریع آب‌های آزاد با رژیم غذایی دوروفاگ شناخته شده است. «این نشان می‌دهد که پتیکودونتیدها ماهی‌های دریایی زره‌دار را شکار می‌کنند [open-water] موجودات زنده مانند آمونیت های بزرگ و لاک پشت های دریایی.

در حالی که افرادی که مورد مطالعه قرار گرفتند کوچک و کمتر از 3 متر هستند، محققان از روی اندازه دندان تخمین می زنند که طول برخی از اعضای این جنس به حدود 9.7 متر رسیده است. این تقریباً دو برابر طول سفیدپوستان بزرگ است – ماده ها بزرگتر هستند و به طور کلی بین 4.6 تا 4.9 متر اندازه دارند.

برای مدتی در دوره کرتاسه، پتیکودوس چارلز آندروود از دانشگاه بیرکبک، دانشگاه لندن، می‌گوید: کوسه‌ها واقعاً زیاد بودند و احتمالاً بازیگران کلیدی زنجیره‌های غذایی دریایی بوده‌اند، با این حال ما تا به حال تقریباً چیزی در مورد آنها نمی‌دانستیم. او می گوید: «این تقریباً آخرین قطعه اره مویی در کنار هم قرار دادن اکوسیستم های کرتاسه است.

بر اساس اندازه و عادات غذایی آنها، این امکان وجود دارد پتیکودوس آندروود می‌گوید گونه‌ها با خزندگان دریایی بزرگ رقابت می‌کردند که در اواخر کرتاسه نیز دندان‌های خردکننده ایجاد کردند. این ممکن است به توضیح علت کمک کند پتیکودوس او می گوید که به نظر می رسد کوسه ها مدتی قبل از رویداد انقراض پایانی کرتاسه که دایناسورهای غیر پرنده را از بین برد، مرده اند.

موضوعات: