درمان بیماری لثه ممکن است از ضربان نامنظم قلب جلوگیری کند


معاینات منظم دندانپزشکی می تواند از بیماری لثه جلوگیری کند

الکساندر شلگوف / گتی ایماژ

درمان بیماری لثه پس از یک روش برای اصلاح ضربان قلب نامنظم و غیر طبیعی ممکن است خطر عود مجدد بیماری قلبی را کاهش دهد.

این اختلال که به فیبریلاسیون دهلیزی معروف است، شامل ضربان قلب نامنظم است و می تواند خطر سکته مغزی و حتی نارسایی قلبی را افزایش دهد. در موارد پیشرفته، می توان آن را از طریق کاتتر ابلیشن درمان کرد، روشی که با دقت بسیار ناحیه آسیب دیده قلب را که مدارهای الکتریکی آن را قطع می کند، از بین می برد.

اکنون، Shunsuke Miyauchi از دانشگاه هیروشیما در ژاپن و همکارانش نشان داده اند که بیماری لثه ممکن است یک عامل خطر برای فیبریلاسیون دهلیزی باشد.

این تیم 288 نفر را که همگی بیماری لثه داشتند و برای درمان فیبریلاسیون دهلیزی تحت عمل فرسایش قرار گرفتند، ثبت نام کردند. از این تعداد، 97 نفر تا سه ماه بعد درمان بیماری لثه خود را دریافت کردند.

در یک دوره پیگیری که تا دو سال به طول انجامید، 24 درصد از شرکت کنندگان دوباره فیبریلاسیون دهلیزی را تجربه کردند، اما این احتمال 61 درصد کمتر در بین افرادی بود که بیماری لثه آنها پس از فرسایش درمان شد.

اگر بیماری لثه فرد شدیدتر بود، خطر ابتلا به فیبریلاسیون دهلیزی دوباره بیشتر بود.

میاوچی می گوید: اگر بافت لثه ملتهب یا حتی زخمی شده باشد، باکتری ها و پروتئین های ایمنی التهابی می توانند وارد جریان خون شوند که ممکن است بر قلب تأثیر بگذارد.

محققان همچنین سطوح پروتئین‌های التهابی در خون شرکت‌کنندگان را قبل از انجام فرسایش اندازه‌گیری کردند و دریافتند که این پروتئین‌ها در افراد مبتلا به بیماری شدید لثه افزایش می‌یابد. میاوچی می گوید که سطوح بالاتر آنتی بادی برای باکتری های مرتبط با بیماری لثه نیز با عود بیشتر فیبریلاسیون دهلیزی مرتبط است.

این تیم افراد مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی را تشویق می کند تا در صورت لزوم به دنبال درمان بیماری لثه باشند. با مسواک زدن با خمیر دندان حاوی فلوراید حداقل دو بار در روز، نخ دندان یا استفاده از چوب های بین دندانی هر روز و مراجعه منظم به دندانپزشک می توان از آن پیشگیری کرد.

نیکا گلدبرگ از دانشکده پزشکی NYU Grossman در نیویورک اشاره می کند که این مطالعه نسبتاً کوچک بود و فقط 97 شرکت کننده تحت درمان بیماری لثه قرار گرفتند. اگرچه تلاش های زیادی برای نشان دادن ارتباط بین بیماری لثه و بیماری قلبی انجام شده است، این مطالعه ارتباط قطعی بین عود فیبریلاسیون دهلیزی را نشان نمی دهد. با این وجود، “این زمینه را برای مطالعات آینده در این زمینه فراهم می کند”.

موضوعات: