شعله ور شدن آرتریت روماتوئید با بیماری لثه مرتبط است


در یک مطالعه کوچک سطوح بالای باکتری های خاص در دهان با علائم فعالیت ایمنی مرتبط است که می تواند مفاصل را تحت تاثیر قرار دهد.

سلامتی


22 فوریه 2023

یکی از محققان می گوید این مطالعه توصیه هایی را برای حفظ بهداشت دهان و دندان تقویت می کند

یکی از محققان می گوید این مطالعه توصیه هایی را برای حفظ بهداشت دهان و دندان تقویت می کند

Prostock-studio/Shutterstock

باکتری های دهان می توانند وارد خون شوند و علائم فعالیت ایمنی درگیر در آرتریت روماتوئید را تحریک کنند و این ایده را تقویت کنند که بیماری لثه ممکن است به شرایط دردناک مفصل کمک کند.

دانا اورنج از دانشگاه راکفلر در دانشگاه راکفلر می‌گوید: این مطالعه یکی از اولین مطالعاتی است که نشان می‌دهد همان آنتی‌بادی‌هایی که مفاصل را در آرتریت روماتوئید هدف قرار می‌دهند، به باکتری‌هایی که روی لثه‌ها زندگی می‌کنند نیز حمله می‌کنند و این توصیه را تقویت می‌کند که افراد مبتلا به این بیماری باید بهداشت دهان و دندان خود را رعایت کنند. نیویورک.

آرتریت روماتوئید یک بیماری خودایمنی است، به این معنی که سیستم ایمنی به بافت‌های داخل بدن حمله می‌کند. تحقیقات گذشته نشان داده است که افراد مبتلا به این عارضه بیشتر در معرض بیماری لثه هستند، زمانی که لثه‌ها ملتهب هستند و گاهی اوقات خونریزی می‌کنند، اما دلیل آن مشخص نیست.

در جدیدترین مطالعه، اورنج و همکارانش پنج فرد مبتلا به آرتریت روماتوئید که دو نفر از آنها بیماری لثه نیز داشتند را تحت نظر گرفتند و از آنها خواستند نمونه خون هفتگی را تا چهار سال ارائه دهند. این نمونه ها برای مواد ژنتیکی باکتریایی و همچنین چندین نشانگر فعالیت سیستم ایمنی مورد آزمایش قرار گرفتند.

بر خلاف سه فرد بدون بیماری لثه، افراد مبتلا به این عارضه آثار مکرر ژن های باکتری های دهان مانند استرپتوکوک گونه ها در خونشان معمولا هر چند هفته یکبار دیده می شوند.

نارنجی می‌گوید این احتمالاً ناشی از خونریزی لثه است. وقتی خون بیرون می‌آید، باکتری‌ها وارد می‌شوند.»

هنگامی که باکتری های دهان به اوج خود رسید، همچنین علائم مشخصی از فعالیت نوعی سلول ایمنی به نام مونوسیت ها وجود داشت که در پاسخ ایمنی علیه مفاصل در آرتریت نقش دارند.

محققان همچنین گاهی اوقات در نمونه های خون ردی از باکتری هایی را یافتند که به طور معمول روی پوست زندگی می کنند، اما این موارد با فعالیت ایمنی همراه نبودند. نارنجی می‌گوید این نشان می‌دهد که باکتری‌های پوست نمونه را زمانی که از یک شرکت‌کننده گرفته می‌شد، آلوده کرده است. “ما میدانیم [the immune system] باکتری های موجود در خون را نادیده نمی گیرد – آنها معمولاً خیلی سریع پاک می شوند.

بخش دوم مطالعه نمونه‌های خونی یکباره از 73 نفر را که حدود نیمی از آنها آرتریت روماتوئید داشتند، تجزیه و تحلیل کرد. یک آزمایش خون برای آرتریت روماتوئید به دنبال آنتی بادی هایی است که گروهی از پروتئین ها را با یک اصلاح شیمیایی به نام سیترولیناسیون هدف قرار می دهند. این تغییر می‌تواند برای هر پروتئینی اتفاق بیفتد، اما پروتئین‌های سیترولینه خاصی در سطوح بالایی در مفاصل افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید یافت می‌شوند.

در این مطالعه، آنتی‌بادی‌های ضد پروتئین‌های سیترولینه‌شده از افرادی که به آرتریت روماتوئید مبتلا بودند، علیه پروتئین‌های سیترولینه ساخته شده توسط باکتری‌های دهانی که وارد خون می‌شوند نیز کار می‌کردند. نارنجی می‌گوید: این نشان می‌دهد که باکتری‌های دهان به خون می‌رسند و سلول‌های ایمنی را تحریک می‌کنند تا آنتی‌بادی‌هایی علیه پروتئین‌های سیترولینه بسازند که باعث تشدید حمله ایمنی به مفاصل می‌شود.

در حالی که این مطالعه کوچک بود، پل امری از دانشگاه لیدز، بریتانیا، می‌گوید نمونه‌گیری هر هفته از خون شرکت‌کنندگان به اعتبار نتایج آن می‌افزاید. این اولین موردی است که همبستگی بین آن ها را نشان می دهد [markers of] آرتریت روماتوئید شعله ور می شود و باکتری در خون وجود دارد.

فعالیت ایمنی ناشی از بیماری لثه با تعداد فزاینده ای از بیماری های مختلف پزشکی، از حملات قلبی گرفته تا بیماری آلزایمر، مرتبط است، اگرچه مکانیسم ها و باکتری های مختلفی ممکن است در آن دخیل باشند. به عنوان مثال، در بیماری آلزایمر، باکتری های دهان نامیده می شوند پورفیروموناس لثه ای در این شرایط دخیل بوده اند.

بیشتر در مورد این موضوعات: