برنج طلایی اصلاح شده ژنتیکی ممکن است هنوز در فیلیپین موفق باشد


برنج طلایی برای تولید بتاکاروتن، پیش ساز ویتامین A، اصلاح ژنتیکی شده است

IRRI

با وجود تصمیم دادگاه مبنی بر لغو مجوز کاشت، کشاورزان فیلیپین ممکن است بتوانند به کشت برنج طلایی اصلاح شده ژنتیکی برای مبارزه با سوء تغذیه ادامه دهند.

آدریان دوبوک، یکی از اعضای هیئت بشردوستانه برنج طلایی که هدایت تولید برنج را بر عهده داشت، می گوید که دولت فیلیپین به این تصمیم اعتراض خواهد کرد. او می‌گوید: «اعتراض به دادگاه استیناف داده خواهد شد و من فرض می‌کنم که موفقیت‌آمیز خواهد بود».

برنج طلایی برای مبارزه با کمبود ویتامین A که یکی از دلایل اصلی ناتوانی و مرگ در سراسر جهان است، ساخته شد. تخمین زده می شود که سالانه نیم میلیون کودک نابینا می شوند که نیمی از آنها در عرض یک سال می میرند.

اگر کودکان غذاهای حاوی ویتامین A کافی یا پیش سازهای ویتامین A مانند بتاکاروتن مصرف کنند، این کاملا قابل پیشگیری است. این رنگدانه نارنجی که در سبزیجاتی مانند هویج یافت می شود، توسط بدن به ویتامین تبدیل می شود.

در دهه 1980، گروهی از دانشمندان به مهندسی ژنتیک برنج پرداختند تا حاوی بتاکاروتن باشد که به دلیل رنگدانه‌های رنگدانه به برنج طلایی معروف شد.

این پروژه به هدف اصلی مبارزان مخالف محصولات اصلاح شده ژنتیکی تبدیل شد و پذیرش برنج طلایی را تا حد زیادی به تاخیر انداخت. دوبوک می‌گوید: «ظن ایجاد شده توسط صلح سبز بسیار مؤثر بوده است.

در سال 2021، فیلیپین اولین کشوری بود که کشت برنج طلایی – که در آنجا به عنوان برنج مالوسوگ یا سالم شناخته می‌شود – را تایید کرد که قبلاً آن را به عنوان بی خطر برای خوردن تایید کرده بود. همچنین برای خوردن در ایالات متحده، کانادا، استرالیا و نیوزلند تایید شده است. رشد و مصرف برنج توسط موسسه تحقیقات برنج فیلیپین، یک نهاد دولتی دولتی، ترویج می شود.

این بدان معناست که طی سه سال گذشته، افرادی که ممکن است از برنج سود ببرند، بالاخره توانسته‌اند آن را بخورند. به عنوان مثال، امسال، شهر سن ماتئو برنج طلایی را در برنامه تغذیه خود برای کودکان کم وزن قرار داد. یک مطالعه اخیر نشان داد که از هر 6 کودک زیر 5 سال در فیلیپین، 1 کودک دچار کمبود ویتامین A است.

اما در 17 آوریل، دادگاه استیناف فیلیپین مجوز برنج طلایی را در نتیجه پرونده ای که توسط صلح سبز جنوب شرقی آسیا و سایر گروه ها مطرح شد، لغو کرد.

ویلهلمینا پلگرینا، فعال صلح سبز در آسیای جنوب شرقی در بیانیه ای گفت: «این تصمیم یک پیروزی بزرگ برای کشاورزان فیلیپینی و مردم فیلیپینی است که برای دهه ها در برابر محصولات دستکاری شده ژنتیکی (تراریخته) ایستاده اند.

دوبوک می‌گوید درک او این است که تصمیم دادگاه بر روی برخی از خطاهای فنی است که در طول فرآیند تأیید انجام شده است. او می‌گوید: «باید فرض کنم که دولت فیلیپین برنده درخواست خود خواهد شد.

موسسه تحقیقات برنج فیلیپین در بیانیه ای اعلام کرد که در حال بررسی پیامدهای تصمیم دادگاه برای آماده سازی پاسخ خود است.

دانشمندان همچنین برای مجوز کشت برنج طلایی در بنگلادش درخواست داده اند، اما این کشور از سال 2017 تصمیم گیری را به تعویق انداخته است. دوبوک می گوید: «نیاز بیشتر از فیلیپین است.

او می گوید همچنین در بسیاری از کشورهای آفریقا کمبود ویتامین A قابل توجهی است.

دوبوک امیدوار است که مطالعات مستقل سلامت کودکانی را که برنج طلایی می‌خورند با انواع دیگر مقایسه کند و نتایج آن را تشویق به پذیرش برنج طلایی در کشورهای بیشتری کند.

موضوعات:

  • اصلاح ژنتیکی/
  • تغذیه