پیتر هیگز: فیزیکدانی که بوزون هیگز را نظریه پردازی کرد در سن 94 سالگی درگذشت


فیزیکدان پیتر هیگز در ایتالیا در سال 1996

لئوناردو سندامو/گتی ایماژ

پیتر هیگز، فیزیکدان نظری پیشگام، در سن 94 سالگی درگذشت. کار هیگز که توضیح می دهد چگونه ذرات بنیادی جرم خود را به دست می آورند، جایزه نوبل را در سال 2013 برای او به ارمغان آورد و یک عنصر کلیدی در مدل استاندارد فیزیک ذرات را تشکیل داد. او در 8 آوریل پس از یک بیماری کوتاه در خانه خود در ادینبورگ، انگلستان درگذشت.

در سال 1964، در حالی که هیگز به عنوان مدرس در دانشگاه ادینبورگ کار می کرد، پیش بینی ای انجام داد که تأثیر زیادی بر دنیای فیزیک خواهد داشت: او وجود میدانی را فرض کرد که جهان را در بر می گیرد که لحظاتی پس از تاریخ، به ذرات جرم می دهد. مهبانگ. این میدان با ذره ای از خود مرتبط است که بعدها بوزون هیگز نام گرفت.

بوزون هیگز به یک پیش‌بینی اساسی از مدل استاندارد فیزیک ذرات تبدیل شد، با نام مستعار «ذره خدا» – نامی که خود هیگز در مصاحبه‌ای در سال 2017 آن را «اختلاط تاسف‌بار فیزیک نظری با الهیات بد» نامید. دانشمند جدید.

پس از سال ها جستجو برای اثبات بوزون هیگز، سرانجام در آزمایشگاه فیزیک ذرات سرن در سوئیس در سال 2012 کشف شد. یک سال بعد، هیگز جایزه نوبل را دریافت کرد، یکی از جوایز و افتخاراتی که برای کارش دریافت کرد.

کشف بوزون هیگز معمولاً به عنوان پیامدترین اثر برخورددهنده بزرگ هادرونی ذکر می شود، اما همچنین آغاز یک زمان عجیب در فیزیک ذرات است – با تمام ذرات پیش بینی شده توسط مدل استاندارد یافت شده، بعد چه می شود؟ خود هیگز امیدوار بود که ما بتوانیم از برخورددهنده ها برای ارتباط فیزیک ذرات با کیهان شناسی و جستجوی ماده تاریک استفاده کنیم، اما این سوالات همچنان باز هستند.

حتی پس از بازنشستگی در سال 1996، هیگز به شرکت در کنفرانس های فیزیک و همکاری با همکاران و دانشجویان ادامه داد. او اغلب در مورد ابرتقارن صحبت می کرد، چارچوبی برای فیزیک که در آن هر ذره شناخته شده یک شریک متناظر با اسپین متفاوت دارد. اگر ما در یک جهان فوق متقارن زندگی می کنیم، باید ذرات بسیار بیشتری برای کشف وجود داشته باشد.

موضوعات: