باروری ابرها چیست و آیا باعث سیل در دبی شده است؟


طوفان باران در دبی، امارات متحده عربی، در روز چهارشنبه، 17 آوریل 2024

راننده ای وسیله نقلیه خود را به دنبال طوفان باران در دبی، امارات متحده عربی، در 17 آوریل رها می کند

کریستوفر پایک / بلومبرگ / گتی

بارش بی سابقه باران در شبه جزیره عربستان در هفته جاری باعث جاری شدن سیل در دبی و ابوظبی و همچنین سایر شهرهای ساحلی در امارات متحده عربی شد. آب و هوای شدید گمانه‌زنی‌هایی را در رسانه‌های اجتماعی در مورد اینکه آیا برنامه طولانی‌مدت بارورسازی ابرها در امارات متحده عربی نقشی داشته است، برانگیخت. اما تقریباً مطمئناً بارورسازی ابرها نقش مهمی در وقوع سیل نداشت.

باران اخیر در شبه جزیره عربستان چقدر غیرعادی بود؟

به گزارش خبرگزاری دولتی امارات، این شدیدترین رویداد در امارات از زمان شروع رکوردها در سال 1949 بود. بین 15 و 16 آوریل، چندین نقطه از کشور شاهد بارش باران در 24 ساعت بیشتر از میزان معمول در یک سال بود. باران‌های شدید برای منطقه بیابانی غیرمعمول است، اگرچه بی‌سابقه نیست – به عنوان مثال، امارات متحده عربی شاهد باران شدید و سیل در سال 2016 بود.

سیستم های زهکشی در شهرهای ساحلی امارات تحت تاثیر رواناب قرار گرفتند که منجر به جاری شدن سیل شد. تصاویر دراماتیکی از تاکسی هواپیماها در فرودگاه بین المللی دبی در آب ایستاده به طور گسترده در فضای مجازی به اشتراک گذاشته شد.

سیل در کشور همسایه عمان دست کم 18 کشته بر جای گذاشت. بحرین، قطر و بخشی از عربستان سعودی نیز شاهد بارش غیرعادی باران بودند.

باروری ابرها چیست و آیا در بارش شدید باران نقشی داشته است؟

بارورسازی ابرها روشی برای افزایش بارندگی است که از دهه 1940 وجود داشته است. این شامل پاشیدن پودری مانند یدید نقره به ابرها از هواپیما یا موشک یا سوزاندن آنها از ایستگاه های زمینی است. قطرات آب فوق سرد می تواند در اطراف این ذرات تشکیل شود که سپس به صورت باران یا برف به زمین می ریزد.

امارات متحده عربی یکی از گسترده‌ترین برنامه‌های بارورسازی ابرها را از سال 2002 انجام داده است. در تلاش برای افزایش منابع آب شیرین در منطقه خشک، هواپیماها به طور منظم مأموریت‌های باروری ابرها را انجام می‌دهند.

پس از آن که یک هواشناس از مرکز ملی هواشناسی امارات متحده عربی (NCM) گفت، گمانه زنی ها مبنی بر نقش بارورسازی ابرها در باران اخیر دامن زده شد. اخبار بلومبرگ که هواپیماها در روزهای قبل از طوفان ابرها را در بالای کشور بارور کرده بودند. با این حال، NCM بعداً در بیانیه‌ای گفت که هیچ بذرکاری در طول طوفان صورت نگرفته است.

در این بیانیه آمده است: “ما ایمنی افراد، خلبانان و هواپیماهای خود را بسیار جدی می گیریم.” “NCM عملیات باروری ابرها را در طول رویدادهای شدید آب و هوایی انجام نمی دهد.”

حتی اگر بارورسازی ابرها در طول طوفان اتفاق می‌افتاد، حداکثر تأثیری جزئی بر میزان بارندگی و فقط در مناطق محلی داشت. گستردگی باران در چندین کشور و تأثیر محدود بارور شدن ابرها به طور کلی، نشان می‌دهد که تقریباً به طور قطع هیچ نقش مهمی ایفا نکرده است. مارتن آمباوم از دانشگاه ریدینگ در بریتانیا در بیانیه‌ای گفت: «هیچ فناوری وجود ندارد که بتواند این نوع بارش را ایجاد یا حتی به شدت تغییر دهد.»

وی خاطرنشان کرد: بارورسازی ابرها بر ابرهایی که پیش‌بینی‌ها پیش‌بینی کرده بود بارندگی را در منطقه خواهند داشت، تأثیر چندانی نخواهد داشت. و این به این صورت است که اصلاً بارورسازی ابرها مؤثر است.

اندرو دسلر از دانشگاه A&M تگزاس می گوید: «بسیاری از ادعاهای موفقیت آمیز باروری ابرها اشتباه، از نظر علمی ناقص یا تقلب واقعی هستند. این امر باعث می‌شود که بیشتر دانشمندان جوی نسبت به باروری ابرها شک داشته باشند.

چه عوامل هواشناسی پشت باران بود؟

بارش شدید توسط یک طوفان بزرگ به نام سیستم همرفتی در مقیاس میانی هدایت شد. سوزان گری از دانشگاه ریدینگ می‌گوید این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که «زمانی که تعداد زیادی طوفان‌های تندری با هم ترکیب می‌شوند و یک سپر ابری بزرگ و بزرگ را تشکیل می‌دهند».

پیش بینی ها خطر سیل در منطقه را حداقل یک هفته قبل از طوفان پیش بینی می کردند. نوشتن روی ایکسجف براردلی، هواشناس در WFLA-TV در فلوریدا، طوفان را به یک الگوی مسدود کننده ایجاد شده توسط یک جریان جت آهسته مرتبط دانست.

آیا تغییرات آب و هوایی باعث تشدید باران شد؟

پیوند دادن این رویداد خاص با تغییرات آب و هوایی نیاز به تجزیه و تحلیل بیشتری دارد، اما تغییرات آب و هوایی احتمالاً نقشی داشته است.

آمباوم می‌گوید: «این نوع رویدادهای شدید باران می‌توانند به دلیل تغییرات آب و هوایی شدیدتر شوند، زیرا جو گرم‌تر بخار آب بیشتری را در خود نگه می‌دارد. تغییر دما همچنین ممکن است بر الگوهای گردش جوی تأثیر بگذارد به نحوی که بارش را تغییر دهد.

به عنوان مثال، یک مطالعه اخیر نشان داد که همان نوع طوفانی که باعث این رویداد شدید بارانی شد، از سال 2000 تاکنون 95 بار در منطقه رخ داده است و در ماه های مارس و آوریل در شبه جزیره عربستان رایج ترین است. اما همچنین افزایش طول مدت چنین حوادث طوفانی را از سال 2000 در امارات نشان داد که ممکن است با گرم شدن دما مرتبط باشد.

یکی دیگر از مطالعات مدل‌سازی آب و هوا، افزایش 10 تا 25 درصدی بارندگی سالانه امارات متحده عربی را تا اواسط قرن پیش‌بینی می‌کند که با رویدادهای بارندگی شدیدتر مشخص می‌شود.

موضوعات:

  • تغییرات آب و هوایی/
  • آب و هوای شدید