زنبورهای خفته می توانند یک هفته زیر آب زنده بمانند


زنبورهای بامبل ممکن است انعطاف پذیرتر از آنچه قبلا تصور می شد باشند

هارون باستین/آلامی

یک اشتباه آزمایشگاهی نشان داد که زنبورهای در حال خواب زمستانی می توانند حداقل هفت روز در زیر آب به طور کامل زنده بمانند. این توانایی نشان می دهد که حشرات در حال مبارزه انعطاف پذیرتر از آنچه قبلا تصور می شد هستند.

سابرینا روندو در حین مطالعه زنبورهای معمولی شرقی به این کشف رسید (یک بمب بی حوصله) در آزمایشگاه دانشگاه گوئلف در کانادا. یک هفته، او در حال بررسی زنبورهای ملکه در خواب زمستانی بود که در یک لوله پر از خاک “هیبرناکل” در یخچال نگهداری می شدند که متوجه شد رطوبت لوله را غرق کرده و چهار حشره را زیر آب فرو برده است. او می‌گوید: «من به نوعی ترسیدم. “من مطمئن بودم که ملکه ها مرده اند.”

در کمال تعجب، زنبورها پس از تخلیه آب از خواب بیدار شدند. روندو تصور می کرد که توانایی کشف نشده ای در بازی وجود دارد.

او به طور سیستماتیک 21 ملکه را به مدت هفت روز غرق کرد و 17 نفر از آنها – 81 درصد – توانستند از سیل عبور کنند. این نرخ بقای بسیار بالایی است و تفاوت قابل توجهی با آن ندارد [hibernation survival] روندو می گوید وقتی آب نیست. این دستاورد احتمالاً به این دلیل است که زنبورهای خفته سرعت متابولیسم خود را کاهش می دهند، به این معنی که آنها به اکسیژن بسیار کمی نیاز دارند و می توانند با هوای ذخیره شده در بدن خود اکتفا کنند.

لارس چیتکا از دانشگاه کوئین مری لندن می گوید: “وای، این واقعیت که می توانید یک حیوان زمینی را به مدت یک هفته در آب غوطه ور کنید و متوجه شوید که هنوز زنده است، واقعاً بسیار شگفت انگیز است.”

در حالی که زنبورهای نر و کارگر قبل از زمستان می میرند، خواب زمستانی به زنبورهای ملکه اجازه می دهد تا تا هشت ماه سرما را تحمل کنند، سپس در بهار بیدار شوند تا کلنی جدیدی را ایجاد کنند. تعداد ملکه هایی که زنده می مانند با رشد جمعیت در آینده ارتباط مستقیم دارد.

از آنجایی که این زنبورها در زمین به خواب زمستانی می روند، آب و هوای شدید می تواند فضای امن آنها را از بین ببرد. نایجل رین، ناظر دکترای روندو در دانشگاه گوئلف در کانادا می گوید: «این نقطه ای در چرخه زندگی آنهاست. این یک مشکل است، زیرا حدود یک سوم از همه گونه های زنبور عسل در حال کاهش هستند. او می گوید که کشف آنها از لحاظ فیزیکی برای زنده ماندن از یک مورد احتمالی سیل “خبر واقعاً بسیار خوبی” است.

موضوعات: