هفته گذشته گرم ترین هفته ثبت شده روی زمین بود


افرادی که به دنبال سایه در سویا، اسپانیا، در 6 ژوئیه هستند

فرشته گارسیا/ بلومبرگ از طریق گتی ایماژ

بر اساس داده های اولیه اداره ملی اقیانوسی و جوی که توسط دانشگاه گردآوری شده است، دمای جهانی بار دیگر در 6 ژوئیه به رکورد جدیدی رسید و میانگین دمای هوای جهانی در 2 متر بالاتر از سطح زمین به 17.23 درجه سانتی گراد (63.01 درجه فارنهایت) رسید. تحلیلگر مجدد آب و هوای مین.

این رکورد از رکورد مشترک ثبت شده در 4 و 5 ژوئیه در 17.18 درجه سانتیگراد (62.92 درجه فارنهایت) فراتر رفت که خود رکورد ثبت شده در 3 جولای با دمای 17.01 درجه سانتیگراد (62.62 درجه فارنهایت) را شکست. هفت روز گذشته گرم ترین روز روی زمین از زمان شروع ضبط های دستگاهی در دهه 1850 بوده است. کارستن هاستاین از دانشگاه لایپزیگ آلمان می‌گوید آخرین باری که زمین تا این حد گرم بود در دوره بین یخبندان یمیان، حدود 120000 سال پیش بود.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در اوایل این هفته در بیانیه‌ای گفت: وضعیتی که اکنون شاهد آن هستیم، نشان می‌دهد که تغییرات آب و هوایی خارج از کنترل است. “اگر ما در به تعویق انداختن اقدامات کلیدی مورد نیاز اصرار کنیم، فکر می‌کنم به سمت یک وضعیت فاجعه‌بار حرکت می‌کنیم، همانطور که دو رکورد آخر دما نشان می‌دهد.”

این سوابق تا حدی توسط داده های سرویس نظارت بر آب و هوا اتحادیه اروپا کوپرنیک تایید شد که گفت مجموعه داده ERA5 آن نیز رکورد دمای بالای هوای سطحی جهانی را در 3 و 4 جولای ثبت کرده است. گفت دانشمند جدید که داده های اولیه نشان می دهد که 5 ژوئیه نیز روزی بود ثبت گرما

طبق گزارش Climate Reanalyzer، پیش از این هفته، بالاترین دمای بعدی ثبت شده به طور مشترک در آگوست 2016 و جولای 2022 ثبت شد، زمانی که میانگین دمای جهانی به 16.92 درجه سانتیگراد (62.46 درجه فارنهایت) رسید.

https://climatereanalyzer.org/clim/t2_daily/

دانشمندان می گویند که دمای بالای کره زمین به دلیل ترکیبی از تغییرات آب و هوایی و یک نوار موج دار غیرعادی از بادهای قوی، معروف به جریان جت، بر فراز اقیانوس اطلس شمالی است.

پیرس فورستر از دانشگاه لیدز، بریتانیا، می‌گوید گرمای شدیدی که در چند هفته گذشته در سراسر کانادا، ایالات متحده و مکزیک تجربه شده است – جایی که دما در برخی نقاط به بالای 46 درجه سانتیگراد (115 درجه فارنهایت) رسیده است – تا حدی مقصر است.

موج گرمای مداوم ناشی از الگوی “امگا” در جریان جت است که هوای گرم را در جای خود نگه می‌دارد و به افزایش رکورد دمای هوای جهانی کمک می‌کند. فورستر می‌گوید که این الگوی جریان جت «موج» ممکن است یک اثر ثانویه از تغییرات آب و هوایی باشد، که می‌تواند به این معنی باشد که چنین دوره‌هایی از دمای هوای رکوردشکنی می‌تواند در آینده رایج‌تر شود.

او می گوید: «این خیلی عجیب است. ما مطمئناً تأثیرات تغییرات آب و هوایی را مشاهده می کنیم که دمای سطح زمین را افزایش می دهد – این کاملاً رخ می دهد و بخشی از آنچه در حال وقوع است. اما به طور بالقوه می‌تواند تأثیر تغییرات آب و هوایی ثانویه نیز بر گردش خون باشد، و این به طور بالقوه بسیار نگران‌کننده است، زیرا نشان می‌دهد که ما می‌توانیم بیشتر در این دوره‌های طولانی گرمای شدید قرار بگیریم.»

رابرت روهد در برکلی زمین در کالیفرنیا می‌گوید، الگوی آب و هوایی شتاب‌انگیز ال نینو، که در آن دماهای بالاتر در اقیانوس آرام باعث گرم‌تر شدن هوای شدیدتر و شدیدتر در سراسر جهان می‌شود، می‌تواند به معنای آب‌وهوای رکوردشکنی‌تر در اواخر امسال باشد. او می‌گوید امسال «به احتمال زیاد» داغ‌ترین سال تاریخ است.

هاستاین می‌گوید دمای گرم‌تر از حد معمول زمستان در قطب جنوب، که باعث کاهش بی‌سابقه یخ‌های دریا در سال جاری شده است، همچنین میانگین دمای جهانی را بالاتر از حد نرمال تغییر خواهد داد. او می گوید که این عامل، همراه با ورود ال نینو و تغییرات آب و هوایی مداوم ناشی از انسان، به این معنی است که “کاملاً واضح است که باید منتظر رکورد جدیدی باشید”. در واقع این امر اجتناب ناپذیر است.»

فورستر می‌گوید: پس از پایان ال نینو، که احتمالاً طی دو سال آینده اتفاق می‌افتد، میانگین دمای جهانی به سطح نرمال بازمی‌گردد. اما تغییرات اقلیمی به این معنی است که “خط پایه گرم شدن مداوم” وجود خواهد داشت که باید با آن مبارزه کرد. او می گوید که کاهش انتشار گازهای گلخانه ای تا آنجا که ممکن است بهترین راه برای به حداقل رساندن وقوع گرمای رکوردشکنی در آینده است.

او می‌گوید: «ما واقعاً می‌توانیم میزان افزایش دما را در دو دهه آینده به طرز مثبتی تغییر دهیم. ممکن است کمی بدتر از الان شود یا خیلی بدتر از الان.»

موضوعات: