بریتانیا با افزایش هزینه های خسارات ناشی از سیل حتی با گرم شدن کم مواجه است


سیل در سامرست، بریتانیا، در ژانویه 2023

مت کاردی/گتی ایماژ

بر اساس یک مطالعه مدل‌سازی، میزان خسارات ناشی از سیل هر ساله در برخی از بخش‌های بریتانیا حتی در بهترین سناریو آب و هوایی تا ۲۵ درصد افزایش می‌یابد.

پل بیتس و اولیور وینگ در دانشگاه بریستول بریتانیا و همکارانشان یک مدل اقلیمی ساختند که جریان آب را روی سطح زمین شبیه‌سازی می‌کند و از آن برای تخمین میزان سیل تا سال 2070 بر اساس افزایش دمای جهانی مختلف استفاده کردند.

آنها هزینه بالقوه خسارت سیل را بر اساس داده های بیمه در مورد ارزش اموال در مناطقی که در حال حاضر در معرض خطر سیل قرار دارند و مناطقی که ممکن است در آینده در معرض خطر باشند، برآورد کردند. وینگ می‌گوید: «مایه تاسف است که تأثیر کمی اغلب باید به پوند و دلار باشد. سیل می تواند به معنای پیامدهای شدید سلامت روان باشد، اما تخمین این اثرات دشوارتر است.

این تیم تخمین می زند که سیل در حال حاضر سالانه 740 میلیون پوند خسارت در بریتانیا ایجاد می کند و این میزان از سال 1990 تا کنون 1.4 درصد افزایش یافته است.

در حال حاضر جهان در مسیری قرار دارد که متوسط ​​دما تا پایان قرن به 2.5 درجه سانتیگراد بالاتر از سطح قبل از صنعتی شدن برسد.

با این حال، اگر کشورها به موقع به کاهش انتشار گازهای گلخانه ای وعده داده شده دست یابند و دمای جهانی فقط به 1.8 درجه سانتیگراد بالاتر از سطح قبل از صنعتی شدن برسد، محققان دریافتند که میزان متوسط ​​سالانه خسارت سیل در بریتانیا در مقایسه با سطوح سال 1990 تنها 4 درصد افزایش می یابد.

بیتس می گوید: «این افزایش نسبتاً کمی است. او می‌گوید، اما این رقم این واقعیت را پنهان می‌کند که برخی از مناطق کشور با سیل بسیار بدتر از سایر نقاط روبرو خواهند شد. بیتس می‌گوید، برای مثال، بخش‌هایی از جنوب غربی ولز حتی در بهترین سناریو افزایش دما با افزایش 25 درصدی خسارت سیل مواجه خواهند شد.

اما اگر کاهش وعده داده شده برآورده نشود، دمای بالاتر زمین منجر به خسارات بیشتر سیل در بریتانیا خواهد شد. با گرم شدن 2.5 درجه سانتیگراد، میانگین سالانه خسارت سیل در بریتانیا 13 درصد افزایش می یابد. اگر دمای کره زمین 3.3 درجه سانتی گراد افزایش یابد، 23 درصد افزایش می یابد.

افزایش دما همچنین به این معنی است که سال‌های سیل شدید احتمالاً شدیدتر بوده و خسارات بیشتری را شاهد خواهند بود. با گرم شدن 3.3 درجه سانتیگراد، چنین سالهایی 40 درصد بیشتر از سالهایی که در حال حاضر به عنوان رویدادهای قرنی یکبار در نظر گرفته می شوند، آسیب رسان خواهند بود.

بیتس می‌گوید بخش‌هایی از کشور که در آینده با بیشترین خطر خسارت سیل مواجه هستند، آن‌هایی هستند که امروز با بیشترین خطر مواجه هستند. او می گوید که اینها شامل جنوب شرقی انگلستان، شمال غرب انگلیس، جنوب ولز و مرکز اسکاتلند است.

بیتس می‌گوید این تحقیق باید بریتانیا را وادار کند تا نقش رهبری را در تضمین اینکه کشورها از تعهدات خود در زمینه آب‌وهوایی سرپیچی نکنند، ایفا کند. او می‌گوید: «ما باید مطمئن شویم که COP26 و تعهدات خالص صفر که کشورهای مختلف در آن ثبت‌نام کرده‌اند، واقعاً اجرا می‌شوند.

جیم هال از دانشگاه آکسفورد می‌گوید: «این یک مطالعه چشمگیر با استفاده از بهترین مدل‌های موجود در صنعت بیمه است که با دقت در برابر سیل‌های مشاهده‌شده تأیید شده‌اند».

خطر سیل در بریتانیا به دلیل تأثیرات تغییرات آب و هوایی که قبلاً با انتشار کربنی که اکنون در جو وجود دارد، افزایش می یابد. اگر به شدت انتشار کربن را کاهش ندهیم، وضعیت در این قرن بدتر خواهد شد.»

موضوعات: