مایاهای باستان فرمانروایان مرده خود را به نشانه یک سلسله جدید سوزاندند


زیور مایا

زیور آلاتی که با بقایای سوخته افراد سلطنتی در معبد مایا پیدا شد

دکتر کریستینا تی هالپرین

حدود 1200 سال پیش در یکی از شهرهای مایا، استخوان‌های چند تن از افراد سلطنتی سوزانده شد و بدون تشریفات در پایه‌های معبدی جدید دور انداخته شد. این بقایای اخیراً کشف شده ممکن است نشانگر یک گذار سیاسی آتشین در زمان تحول در دنیای مایاها باشد.

کریستینا هالپرین از دانشگاه مونترال می گوید: «وقتی برای اولین بار حفاری را شروع کردیم، نمی دانستیم این چیست. او و همکارانش این کشف را در سال 2022 در سایت باستانی Ucanal واقع در گواتمالای کنونی انجام دادند.

محققان این رسوب را با سنگ هایی در زیر ساختار معبد هرمی مخلوط کردند. این رسوب حاوی استخوان های حداقل چهار نفر به همراه هزاران قطعه و مهره های زینتی بود. استخوان‌های دو نفر و بسیاری از زیورآلات شواهدی از سوختن در دمای بالا نشان داد.

هالپرین می گوید، واضح بود که این یک مجموعه معمولی از بقایا نیست. اما این قطعه بینی و دیسک های چشمی ابسیدین یک ماسک دفن بود که به وضوح نشان می داد که آنها افراد سلطنتی هستند. او می گوید که غربال کردن این سرنخ ها از خاکستر “برای همیشه طول کشید”.

هالپرین می‌گوید، علی‌رغم منشأ ظاهری آن‌ها، بقایای سوخته خانواده سلطنتی با دقت دفن نشدند، بلکه «در آنجا ریخته شدند». تاریخ‌گذاری رادیوکربن استخوان‌ها و خاکستر همچنین نشان داد که حداقل یک فرد تا یک قرن قبل از سوزاندن بقایای بقایای بین سال‌های 773 و 881 پس از میلاد مرده است.

این زمان با ظهور یک رهبر جدید در Ucanal به نام Papmalil، یک فرد خارجی که در میان گسست گسترده تر جامعه مایا به قدرت رسید، مطابقت دارد. در این زمینه، محققان فکر می‌کنند که این سپرده ممکن است محصول چیزی باشد که به عنوان «آیین ورود آتش» شناخته می‌شود، یک آیین مایا که به طور چشمگیری نابودی و پایان سلسله قبلی و برتری سلسله بعدی را نشان می‌دهد. هالپرین می‌گوید: «به نظر می‌رسد این مراسم هم یک عمل احترامی است، بلکه یک عمل تخریبی است».

سایمون مارتین از دانشگاه پنسیلوانیا می‌گوید این کشف شواهد فیزیکی واضحی برای این نظریه ارائه می‌کند که تأثیر فرهنگ‌های بیرونی به تغییرات رادیکال در جامعه مایا در این دوره کمک کرده است. «اینها اجداد هستند. اینها پیشینیان هستند.» “انجام این نوع کارها واقعاً همه چیز را از بین می برد.”

موضوعات: