به نظر می رسد کوکائین مسیرهای مغزی را که غذا و آب را در اولویت قرار می دهند، ربوده است


تصویری از مسیر پاداش در مغز انسان

تصویری از مسیر پاداش در مغز انسان

FERNANDO DA CUNHA/کتابخانه عکس علمی

تصور می‌شود که مصرف مداوم مواد مخدری مانند کوکائین و مورفین بر روشی که مغز نیازهای اساسی بدن را اولویت‌بندی می‌کند، تأثیر می‌گذارد – و اکنون در حال رسیدن به انتهای این موضوع هستیم.

هنگامی که افراد به طور مکرر از مواد مخدر سوء استفاده می کنند، ممکن است تغییرات طولانی مدتی را در رفتار خود مشاهده کنند که باعث می شود به جای انجام کارهای ضروری مانند خوردن و آشامیدن، مصرف مواد مخدر را انتخاب کنند.

یک مسیر مغزی به نام سیستم پاداش مزولیمبیک در این فرآیند مشکوک است، اما مطالعات کمی به طور مستقیم پاسخ سیستم به مصرف دارو را با پاسخ به نیازهای ذاتی که برآورده می‌شود مقایسه کرده‌اند.

اکنون، بوون تان از دانشگاه راکفلر در نیویورک و همکارانش نشان داده اند که همان نورون ها در این دو شرایط فعال می شوند. آنها این موضوع را با استفاده از یک مجموعه میکروسکوپی پیچیده کشف کردند که به آنها اجازه می داد فعالیت تک تک سلول های عصبی را در مغز موش هایی که پس از قرار گرفتن مکرر در معرض این داروها در حال ترک هستند، ردیابی کنند.

تان می‌گوید: «این زمینه مدت‌هاست که بحث می‌کند که آیا یک نوع سلول تخصصی وجود دارد که فقط ارزش دارو را رمزگذاری می‌کند و یک نوع سلول تخصصی که فقط ارزش پاداش طبیعی را رمزگذاری می‌کند. آنچه ما دیدیم این است که این داروهای سوء مصرف معمولاً همان مجموعه ای از نورون ها را به عنوان پاداش های طبیعی فعال می کنند.

محققان همچنین مشاهده کردند که پاسخ عصبی به ارضای نیازهای اولیه پس از اینکه به موش‌ها کوکائین یا مورفین داده شد، از هم گسیخته شد، که در کنار کاهش مصرف غذا و آب رخ داد.

جرمی دی از دانشگاه آلاباما در بیرمنگام می‌گوید: «آنچه واقعاً در مورد این یافته قابل توجه است این است که پاسخ‌های عصبی قوی به غذا یا آب تقریباً با واکنش به داروها جابه‌جا می‌شوند. “[This suggests] پاداش‌های دارویی می‌توانند بر نحوه تبدیل مغز به حالت‌های نیاز به رفتارهایی که این نیازها را برآورده می‌کنند، غلبه کنند.

تان و تیمش همچنین ژنی را شناسایی کردند که به نام رببه نظر می رسد که برای داشتن این اثر داروها ضروری است. رب او می گوید که بخشی از یک مسیر سیگنال دهی سلولی است که در افراد نیز یافت می شود، بنابراین کار آینده می تواند بررسی کند که چگونه مهار این مسیر می تواند به عنوان درمانی برای سوء مصرف مواد مورد استفاده قرار گیرد.

موضوعات: