افزایش 1.5 درجه سانتیگراد گرمایش جهانی تا سال 2027 به طور فزاینده ای محتمل است


بیش از 1.5 درجه سانتیگراد گرمایش جهانی می تواند آب شدن یخ های قطبی را تسریع کند.

سبنم کوسکون/ خبرگزاری آنادولو/ گتی ایماژ

به گفته هواشناسان اداره هواشناسی بریتانیا، اکنون “بیشتر محتمل” است که جهان برای مدت کوتاهی از هدف تغییر اقلیم 1.5 درجه سانتیگراد خود طی پنج سال فراتر رود.

اداره هواشناسی در تحلیلی که برای سازمان جهانی هواشناسی سازمان ملل (WMO) تهیه شده است، اعلام کرد: احتمال 66 درصد وجود دارد که حداقل یک سال از سال 2023 تا 2027 میانگین دمای جهانی بیش از 1.5 درجه سانتیگراد بالاتر از سطح قبل از صنعتی شدن باشد. .

این اولین شکست از آستانه ای است که برای جلوگیری از بدترین تأثیرات گرمایش جهانی تعیین شده بود.

در سال 2015، کشورها بر اساس توافقنامه پاریس قول دادند که هر گونه افزایش متوسط ​​دمای جهانی را به «خیلی کمتر از» 2 درجه سانتیگراد محدود کنند و برای گرم شدن بیش از 1.5 درجه سانتیگراد تلاش کنند.

گرمایش فراتر از این آستانه پایین‌تر، صخره‌های مرجانی جهان را تهدید می‌کند، باعث ذوب غیرقابل توقف یخ‌های قطبی می‌شود و کشورهای جزیره‌ای کوچک را به بالا آمدن سطح دریا محکوم می‌کند.

یک سال گرم شدن بیش از 1.5 درجه سانتیگراد به منزله نقض رسمی هدف پاریس نیست. این تنها در صورتی اتفاق می‌افتد که افزایش دما طی چند دهه ادامه داشته باشد.

آدام اسکایف در اداره هواشناسی در نشستی با خبرنگاران گفت: اما این یک سیگنال نگران کننده و واضح است که جهان در مسیر فراتر رفتن از هدف دما است.

ما واقعاً در حال حاضر در دسترس بیش از 1.5 درجه سانتیگراد برای میانگین سالانه هستیم. این اولین بار در تاریخ بشر است که ما تا این حد به هم نزدیک بوده ایم.» این نشان می دهد که ما بسیار بسیار به آستانه پاریس نزدیک شده ایم.»

احتمال فراتر رفتن موقت از 1.5 درجه سانتیگراد در کوتاه مدت از سال 2015، زمانی که احتمال نزدیک به صفر قرار گرفت، به طور پیوسته در حال افزایش است. تا سال 2022، اداره هواشناسی پیشنهاد کرد که احتمال “50-50” وجود دارد که یکی از پنج سال از سال 2022 تا 2026 شاهد افزایش دمای 1.5 درجه سانتیگراد باشد.

اداره هواشناسی گفت که افزایش انتشار گازهای گلخانه ای و تغییر مورد انتظار به الگوی آب و هوای ال نینو در اواخر امسال به این معنی است که اکنون بیش از حد 1.5 درجه سانتیگراد محتمل تر است.

ال نینو و لا نینا اصطلاحاتی هستند که برای توصیف نوسانات در سیستم آب و هوای زمین به کار می روند که ناشی از تغییر دمای سطح دریا در اقیانوس آرام استوایی است.

پس از سه سال لانینیا، که تأثیر خنک‌کننده‌ای بر دمای جهانی دارد، در اوایل ماه جاری، اداره ملی اقیانوسی و جوی ایالات متحده اعلام کرد که 90 درصد احتمال دارد شرایط ال نینو تا پایان سال ایجاد شود.

یک ال نینوی قوی می تواند به طور موقت میانگین دمای جهانی را 0.3 درجه سانتی گراد افزایش دهد، علاوه بر گرمایشی که قبلاً ناشی از انتشار گازهای گلخانه ای است.

پتری تالاس، دبیر کل سازمان جهانی تجارت در بیانیه‌ای گفت: «انتظار می‌رود ال نینو در ماه‌های آینده ایجاد شود و این امر با تغییرات آب و هوایی ناشی از انسان ترکیب می‌شود و دمای جهانی را به قلمروی ناشناخته سوق می‌دهد.»

حتی اگر دما از آستانه 1.5 درجه سانتیگراد تجاوز نکند، تقریباً مطمئن است که جهان در پنج سال آینده گرمای بی سابقه ای را تجربه خواهد کرد.

گرم‌ترین سالی که در حال حاضر شاهد آن بوده‌ایم سال 2016 است که میانگین دما 1.28 درجه سانتی‌گراد بالاتر از سطح قبل از صنعتی شدن بود. به گفته اداره هواشناسی، 98 درصد احتمال شکسته شدن این رکورد تا پایان سال 2027 وجود دارد.

موضوعات: