کاوشگر SLIM ژاپن به طرز تکان دهنده ای از سومین شب قمری جان سالم به در برده است


تصویر پیش فرض New Scientist

فرودگر SLIM به گرفتن عکس از سطح ماه ادامه می دهد

JAXA

به نوعی، فرودگر هوشمند ژاپنی برای بررسی ماه (SLIM) از سه شب قمری جان سالم به در برده است که یک شاهکار شگفت انگیز است. فرودگرهای ماه معمولاً برای یک روز قمری – حدود دو هفته زمینی – زنده می مانند، زیرا شب در ماه آنقدر سرد است که باتری و وسایل الکترونیکی فضاپیماها را خراب می کند.

تعداد بسیار کمی از فرودگرهای ماه برای زنده ماندن در دمای شبانه در ماه ساخته شده اند که می تواند تا 133- درجه سانتیگراد (208- درجه فارنهایت) کاهش یابد. SLIM نیز از این امر مستثنی نیست – هیچ گرمکن یا عایق خاصی برای گرم نگه داشتن وسایل الکترونیکی فضاپیما ندارد.

طرح اولیه این بود که شب قمری پایان مأموریت فرودگر را نشان دهد، بنابراین وقتی شب کمتر از دو هفته پس از فرود SLIM در 19 ژانویه فرا رسید، هیچ کس انتظار نداشت که دوباره از خواب بیدار شود. اما در 25 فوریه، خورشید بر روی محل استراحت SLIM در نزدیکی قطب جنوبی ماه طلوع کرد و دوباره روشن شد.

خدمه عملیات SLIM روی زمین با تعجب دست به کار شدند و به فرودگر دستور دادند تا از محیط اطراف خود تا شب قمری بعدی که مطمئناً مأموریت واقعاً به پایان می‌رسد، تصاویر و اندازه‌گیری کند. در اواخر ماه مارس، خورشید بار دیگر طلوع کرد و بار دیگر فرودگر روشن شد و شروع به ارسال داده ها به زمین کرد.

با همه معیارها، این امر حتی پس از فرود دشواری که فضاپیما را روی شیب نشسته بود، به موفقیت تکان دهنده تبدیل کرد. با این حال، هنوز هم منتظر شگفتی دیگری بود – در 23 آوریل، پس از سومین شب قمری، SLIM یک بار دیگر احیا شد.

حساب رسمی SLIM در X ارسال شدهSLIM حتی پس از سه شب اقامت که در طراحی آن پیش بینی نشده بود، عملکرد اصلی خود را حفظ کرده است. تصویر جدیدی از سطح ماه، همراه با آن پست، نشان می‌دهد که فرودگر بار دیگر به سختی مشغول جمع‌آوری داده‌هایی است که نه تنها به ما در درک ماه کمک می‌کند، بلکه به نحوه ساخت فضاپیمایی که می‌تواند در شب قمری زنده بماند نیز کمک می‌کند.

موضوعات: