سنجاب‌های قرمز میزبان جذام در انگلستان قرون وسطی بودند


سنجاب های قرمز می توانند حامل باکتری هایی باشند که باعث جذام می شوند

کارین گریوی / شاتر استوک

DNA باکتری های عامل جذام در بقایای افراد و یک سنجاب قرمز کشف شده در مکان های قرون وسطایی در بریتانیا یافت شده است. این امر سنجاب‌های قرمز را به اولین میزبان غیرانسانی شناخته شده عفونت تبدیل می‌کند و نشان می‌دهد که ممکن است در آن زمان بین جوندگان و افراد گسترش یافته باشد.

در سال 2016، دانشمندان دریافتند که سنجاب های قرمز (سنجاب معمولی) در سراسر انگلستان حامل سویه های مایکوباکتریوم جذام باکتری عامل بیماری مزمن جذام. برخی از سویه ها شبیه به گونه هایی بودند که بیش از 700 سال پیش در انگلیس افراد را آلوده کردند.

سارا اینسکیپ از دانشگاه لستر در بریتانیا می‌گوید: «بنابراین، ما تصور می‌کردیم که شاید سنجاب‌های قرمز قرون وسطایی نیز به آن مبتلا بوده‌اند.

برای بررسی بیشتر، اینسکیپ و همکارانش بقایای 25 نفر را که در محل یک بیمارستان قرون وسطایی برای مبتلایان به جذام در وینچستر کشف شده بود و 12 سنجاب قرمز پیدا شده در یک مکان مجاور که محل حداقل یک مغازه خز فروشی بین 11 بود، بررسی کردند.هفتم و 13هفتم قرن ها

بیشتر استخوان‌های انسان ضایعات مشخصه مرتبط با جذام را نشان می‌دهند، در حالی که استخوان‌های سنجاب نشانه‌های التهاب را نشان می‌دهند که یکی دیگر از علائم احتمالی این بیماری است.

این تیم با تجزیه و تحلیل DNA موجود در استخوان ها، توالی های ژنتیکی را پیدا کردند م. جذام در سه نفر و یک سنجاب قرمز.

اینسکیپ می‌گوید: «واقعاً جذام در میان سنجاب‌های قرون وسطی در گردش بود و این گونه را به اولین ناقل غیرانسانی جذام تبدیل کرد.

DNA نشان داد که سویه از م. جذام یافت شده در سنجاب قرمز قرون وسطایی بیشتر با سنجاب های سه قوم قرون وسطی مرتبط بود تا سنجاب های قرمز مدرن. این نشان می دهد که عفونت احتمالا بین سنجاب ها و مردم انگلستان در قرون وسطی گسترش یافته است.

Verena Schünemann از دانشگاه بازل، سوئیس، که همچنین بر روی این مطالعه کار کرده است، می‌گوید: «فرصت‌های زیادی برای انتقال در وینچستر قرون وسطی وجود داشت. او می‌گوید علاوه بر بیمارستان و تجارت خز معروف در شهر، گزارش‌های تاریخی مربوط به آن دوره نشان می‌دهد که مردم این منطقه اغلب از سنجاب‌ها به عنوان حیوان خانگی نگهداری می‌کردند.

این یافته‌ها همچنین نشان می‌دهد که گونه‌های جذام موجود در سنجاب‌های امروزی ممکن است لزوماً از سویه موجود در این نمونه نشات نگرفته باشند. اینسکیپ می‌گوید: «ممکن است در طول تاریخ بیش از یک رویداد انتقال بین انسان‌ها و سنجاب‌ها وجود داشته باشد.

Schünemann می‌گوید: اگرچه برخی از جمعیت‌های کوچک سنجاب‌های قرمز امروزه جذام دارند، مهم است که تاکید کنیم که خطر انتقال به مردم اساساً صفر است.

جذام قطعا برای مدت طولانی وجود داشته است و م. جذام ریچارد ترومن، سابقاً در سرویس بهداشت عمومی ایالات متحده می‌گوید: احتمالاً تاریخ اکولوژیکی بسیار قوی‌تری نسبت به مشاهدات امروزی قبلی ما دارد. این مهم است که ما این را بهتر درک کنیم.»

موضوعات: