آنفولانزای پرندگان 20 کندور کالیفرنیایی را که به شدت در خطر انقراض بودند، کشته است


یک کندور کالیفرنیایی در حال پرواز در پارک ملی گرند کنیون با یک برچسب شناسایی روی بال خود

ترنت تاونسند/آلامی

حداقل 20 کندور کالیفرنیا در هفته های اخیر بر اثر آنفولانزای مرغی جان خود را از دست داده اند و مقامات حیات وحش در حال آماده سازی برای انتشار ویروس در میان پرندگان به شدت در معرض خطر هستند. آنفولانزای پرندگان بسیار مسری H5N1 که بزرگترین پرنده آمریکای شمالی را می کشد، همان گونه ای است که کشاورزان را مجبور به قطع میلیون ها مرغ در سال گذشته کرد.

این یک ضربه بزرگ به جمعیت کندورهای کالیفرنیا است (Gymnogyps californianus) که در دهه 1980 تا مرز انقراض پیش رفتند. تلاش‌های فشرده برای پرورش و حفظ زیستگاه تعداد آنها را به حدود 500 پرنده افزایش داده است که حدود 300 پرنده از آنها در طبیعت زندگی می‌کنند. خوشه هایی از کرکس های غول پیکر اکنون از غرب کانادا تا شمال مکزیک یافت می شوند.

در هفته های اخیر، خدمات ماهی و حیات وحش ایالات متحده حداقل 20 مرگ کندور را در گله ای واقع در اطراف آریزونا و یوتا تایید کرده بود. تاکنون آزمایش آنفولانزای مرغی 10 تا از کندورهای آن گله مثبت بوده و 10 پرنده باقی مانده در حال حاضر تحت معاینه هستند. مرگ و میر نشان دهنده از بین رفتن 7 درصدی جمعیت وحشی این گونه است.

از 17 آوریل، خدمات ماهی و حیات وحش ایالات متحده در حال بازسازی چهار کندور از گله در جنوب غربی ایالات متحده بود. طبق بیانیه ای، آنها “مراقبت های حمایتی دریافت می کردند و بهبودی نشان داده اند”.

ایلین اندرسون از مرکز تنوع زیستی در آریزونا می‌گوید: «نگرانی من این است که آنفولانزای مرغی در سراسر گروه‌های کندور منطقه‌ای گسترش یابد، زیرا این بیماری در جمعیت‌های پرندگان به طور کلی شایع‌تر می‌شود. “از آنجایی که هیچ واکسن شناخته شده یا درمان اثبات شده ای وجود ندارد، حداقل می تواند بهبودی کندور کالیفرنیا را برای سال ها عقب بیاندازد و در بدترین حالت می تواند جمعیت را از بین ببرد.”

آنفولانزای مرغی در گله های همسایه در کالیفرنیا یا شبه جزیره باجا کالیفرنیای مکزیک شناسایی نشده است. مقامات می گویند که در حال نظارت بر کندورهای مجاور هستند و در صورت شیوع آن آماده می شوند، به خصوص که پرندگان مهاجری که می توانند ویروس را برای مهاجرت بهاره به شمال پرواز کنند.

اگرچه موارد نادری از بیماری آنفولانزای مرغی و مرگ و میر در انسان وجود داشته است، مقامات بهداشت عمومی می گویند که انتقال نادر است و توصیه می کنند از تماس نزدیک با حیوانات وحشی بیمار یا مرده خودداری شود.

موضوعات: