امتیاز خطر چند ژنی: آزمایش‌های DNA در حال حاضر می‌توانند خطر بیماری شما را پیش‌بینی کنند


تصویر پیش فرض New Scientist

به نظر می رسد آنقدر خوب است که درست باشد: یک آزمایش پزشکی که می تواند بیماری هایی را که ممکن است چندین دهه بعد به آن مبتلا شوید، تشخیص دهد. همانطور که از قبل هشدار داده شده است، می توانید اقدامات فوری برای کاهش خطر خود انجام دهید.

این نوید آزمایش‌های چند ژنی است که به این دلیل نامگذاری شده است که شامل توالی‌یابی بخش‌های مختلف DNA یک فرد است. آنها برای تعداد فزاینده ای از بیماری ها ساخته می شوند و مدافعان ادعا می کنند که می توانند با کمک به مردم از همه چیز، از دیابت نوع 1 گرفته تا حملات قلبی و سرطان، انقلابی در پزشکی ایجاد کنند. جان بل از دانشگاه آکسفورد که اخیراً به راه‌اندازی یک طرح آزمایشی عظیم در بریتانیا با مشارکت خدمات بهداشت ملی کمک کرده است، می‌گوید: «اگر بتوانیم تمرکز را به پیشگیری معطوف کنیم، می‌توانیم رویکردی اساساً متفاوت برای مراقبت‌های بهداشتی داشته باشیم.

این یک جهش بزرگ به جلو خواهد بود. تا به حال، ما فقط می‌توانستیم خطر ابتلا به بیماری‌های نادر ناشی از تک ژن‌ها را پیش‌بینی کنیم. اما به زودی می‌توانیم پیش‌بینی کنیم که احتمال ابتلای شما به بیماری‌های بسیار شایع‌تر ناشی از چندین ژن چقدر است.

با این حال، برخی از منتقدان می گویند که این دوره جدید پزشکی پیشگیرانه بدون در نظر گرفتن صحیح عواقب آن – برای افرادی که امتیازات خطر خود را دریافت می کنند و برای سیستم های مراقبت های بهداشتی- عجله دارد. آمیت ساد از موسسه تحقیقات سرطان در لندن می گوید: «این آزمایش ها فوایدی دارند، اما خطرات و عوارض جانبی نیز دارند.

آنچه واضح است این است که با چندین آزمایش ریسک پلی ژنیک که در حال حاضر برای عموم به فروش می رسد، ما باید قبل از اینکه خیلی دیر شود، هزینه ها و منافع حاصل از جذب قریب الوقوع را بسنجیم.

ادعاهایی مبنی بر اینکه ژنتیک در شرف دگرگونی پزشکی است مطرح شده است…