«هشدار قرمز» پس از شکسته شدن رکوردهای کلیدی گرمایش جهانی در سال 2023


موج گرمای دریایی در بسیاری از نقاط جهان در سال 2023 رخ داد

مت کاردی/گتی

طبق آخرین گزارش سازمان جهانی هواشناسی (WMO) نه تنها سال 2023 گرم ترین سال ثبت شده تاکنون بوده است، بلکه بسیاری از شاخص های کلیدی دیگر گرمایش جهانی مانند افزایش سطح دریا، گرمای اقیانوس ها، از بین رفتن یخ دریای قطب جنوب و عقب نشینی یخچال های طبیعی نیز رکوردهایی را شکستند. گزارش جهانی آب و هوا

سلست سائولو، دبیر کل WMO در بیانیه‌ای مطبوعاتی گفت: «هرگز ما – هرچند به طور موقت در حال حاضر – به حد پایین‌تر 1.5 درجه سانتی‌گراد توافق‌نامه پاریس در مورد تغییرات آب و هوایی نزدیک نشده‌ایم.» “جامعه WMO هشدار قرمز را به جهان اعلام می کند.”

طبق داده‌های اولیه، مجموعه‌ای از یخچال‌های طبیعی در سراسر جهان که برای نشان دادن آنچه در همه یخچال‌ها اتفاق می‌افتد، نظارت می‌شوند، بیشترین کاهش یخ را از زمان شروع ثبت در سال 1950 داشته‌اند. شدیدترین ذوب در اروپا و غرب آمریکای شمالی بود.

نرخ افزایش سطح آب دریاها از زمان آغاز پایش ماهواره ای در سال 1993 بیش از دو برابر شده است. نرخ میانگین افزایش سطح آب دریا بین سال های 2014 تا 2023 بیش از دو برابر نرخ بین سال های 1993 و 2002 بوده است.

این به دلیل انبساط حرارتی اقیانوس‌ها در حین گرم شدن و همچنین ذوب شدن یخچال‌ها و صفحات یخی است. میزان گرمای کلی اقیانوس ها در سال 2023 به بالاترین حد خود رسید و نرخ گرمایش در دو دهه گذشته افزایش یافته است.

به طور متوسط، در هر روز در سال 2023، نزدیک به یک سوم اقیانوس جهانی موج گرمای دریایی را تجربه می کرد. بیش از 90 درصد در طول سال شرایط موج گرما را تجربه کردند.

در پایان سال 2023 یک موج گرمای شدید دریایی در سراسر اقیانوس اطلس شمالی با دمای آب 3 درجه سانتیگراد بالاتر از میانگین وجود داشت. مطالعات اخیر نشان می دهد که امواج گرمای دریایی باعث تغییرات عمده در اکوسیستم می شود و ممکن است باعث شود هزاران نهنگ از گرسنگی بمیرند.

وسعت یخ دریای قطب جنوب تا حد زیادی کمترین میزان ثبت شده بود، با حداکثر گستردگی در پایان نیمکره جنوبی زمستان 1 میلیون کیلومتر مربع کمتر از رکورد قبلی. این منطقه از مجموع فرانسه و آلمان بیشتر است.

گزارش WMO می‌گوید امواج گرما، سیل، خشکسالی، آتش‌سوزی‌های جنگلی و طوفان‌های استوایی که به دلیل گرمای جهانی بدتر شده‌اند نیز بر زندگی میلیون‌ها نفر تأثیر گذاشته و باعث خسارات اقتصادی به میلیاردها دلار شده است.

به عنوان مثال، طوفان اوتیس در کمتر از یک روز از یک طوفان گرمسیری به یک طوفان رده 5 تشدید شد. بر اساس گزارش مرکز ملی طوفان ایالات متحده، بیش از 50 نفر در مکزیک کشته شدند و 16 میلیارد دلار خسارت وارد کرد.

گزارش WMO تأیید می کند که به طور کلی، سال 2023 گرم ترین سال ثبت شده بود، با میانگین دمای سطح جهانی 1.45 درجه سانتی گراد بالاتر از سطح پایه قبل از صنعتی.

تا کنون سال 2024 حتی گرمتر از سال 2023 بوده است، با توجه به سرویس نظارت بر اقلیم کوپرنیک اتحادیه اروپا، ژانویه و فوریه رکوردهای جدیدی را ثبت کردند.

موضوعات: