ماه گرفتگی آوریل: چگونه می توان آن را ایمن مشاهده کرد و در عینک کسوف به دنبال چه چیزی بود


دو نفر در حال مشاهده ماه گرفتگی با عینک گرفتگی

برای جلوگیری از آسیب دیدگی چشم از عینک های مخصوص ماه گرفتگی استفاده کنید

جینو سانتا ماریا / شاتر استوک

مشاهده خورشید گرفتگی کامل تجربه ای است که می تواند تا آخر عمر با شما بماند، اما، بدون اقدامات احتیاطی مناسب، ممکن است به دلایل اشتباهی باشد. نگاه مستقیم به سمت خورشید خطرناک است، بنابراین در مورد نحوه مشاهده ایمن ماه گرفتگی و آنچه که باید از قبل سازماندهی کنید، بخوانید.

در 8 آوریل 2024، خورشید گرفتگی کامل برای بیش از 42 میلیون نفر در سراسر آمریکای شمالی قابل مشاهده خواهد بود. مسیر کلیت تنها حدود 185 کیلومتر عرض دارد و بخش هایی از مکزیک، 13 ایالت ایالات متحده و کانادا را لمس می کند. اکثر مردم آمریکای شمالی این رویداد را نه به صورت خورشید گرفتگی کامل بلکه به صورت جزئی تجربه خواهند کرد.

جف تاد در Prevent Blindness، یک گروه مدافع مراقبت از چشم مستقر در شیکاگو، می‌گوید: «برای کسانی که خارج از مسیر کلیت هستند، ماه هرگز به طور کامل خورشید را نمی‌پوشاند. صرف نظر از موقعیت شما، محافظت از چشم ضروری است.

تاد می‌گوید: «برای جلوگیری از آسیب رساندن به چشم‌هایتان، باید در تمام مدت ماه گرفتگی از عینک‌های خورشید گرفتگی استفاده کنید. در غیر این صورت، خطر سوختن شبکیه چشم خود را دارید. این اتفاق با نام مستعار “کوری ناشی از خورشید گرفتگی” می تواند بدون احساس درد اتفاق بیفتد و می تواند دائمی باشد. پس از مشاهده خورشید گرفتگی ممکن است چند روز طول بکشد تا متوجه شوید هر چیزی اشتباه است. عینک آفتابی محافظت کافی را ایجاد نمی کند. با این حال، نگه داشتن عینک Eclipse روی عینک طبی کاملاً ایمن است.

نحوه مشاهده ایمن ماه گرفتگی

برای کسانی که به مسیر کلیت سفر می کنند، جایزه یک منظره چشم غیر مسلح از تاج خورشید است. با این حال، تنها در چند دقیقه کوتاه از کل قابل مشاهده است. در تمام زمان‌های دیگر، فازهای جزئی قابل مشاهده خواهند بود که باید از طریق عینک‌های کسوف مشاهده شوند. تاد می‌گوید کسانی که در مسیر کلیت قرار می‌گیرند نیز باید همیشه از عینک‌های کسوف استفاده کنند، به جز در زمان کلی، دوره کوتاهی که خورشید کاملاً توسط ماه گرفته می‌شود و تاریک می‌شود. او گفت: «فقط در این صورت است که می‌توانید عینک گرفتگی خود را بردارید.

این مهم است که مردم در مسیر کلیت از چشمان غیر مسلح خود برای مشاهده خورشید کاملاً گرفت استفاده کنند. رالف چو از دانشگاه واترلو کانادا می گوید: “شما باید بدون فیلتر محافظ نگاه کنید، در غیر این صورت چیزی نمی بینید.”

خورشید گرفتگی ER8EXD.  حرکت ماه در مقابل خورشید.  تصویر

خورشید گرفتگی 2024

در 8 آوریل خورشید گرفتگی کامل بر فراز مکزیک، ایالات متحده و کانادا خواهد گذشت. مجموعه ویژه ما همه چیزهایی را که باید بدانید، از نحوه و زمان دیدن آن تا برخی از عجیب‌ترین تجربیات کسوف در تاریخ را پوشش می‌دهد.

درست قبل از پایان کلیت، نور از فتوسفر خورشید بین کوه ها و دره های ماه جاری می شود. مهره‌های بیلی نامیده می‌شوند و برای چند ثانیه ظاهر می‌شوند و در نهایت تبدیل به یک «حلقه الماس» می‌شوند که چشمک می‌زند و به اندازه کافی از نور کره خورشید برای بازگشت نور روز آشکار می‌شود. چو می‌گوید: «آنها هشدارهای زیادی را ارائه می‌دهند که زمان آن فرا رسیده است که با یک فیلتر محافظ به ماه‌گرفتگی جزئی نگاه کنیم.

کدام عینک کسوف را بگیرم؟

بسیار مهم است که از عینک های کسوف مطابق با استاندارد بین المللی ISO 12312-2، که در مورد محصولاتی که برای مشاهده مستقیم خورشید استفاده می شوند، اعمال می شود. تاد می گوید: «به دنبال برچسب استاندارد ISO باشید و عینک خود را از یک منبع قابل اعتماد خریداری کنید. عینک خود را زود بگیرید تا مطمئن شوید که آن را به موقع برای ماه گرفتگی به دست آورده اید. قبل از خرید، بررسی کنید که شرکت یا برند در فهرست بررسی‌شده تامین‌کنندگان و فروشندگان انجمن نجوم آمریکا باشد.

عینک Eclipse نباید با دوربین دوچشمی و تلسکوپ استفاده شود. اگر می‌خواهید از این دستگاه‌ها برای مشاهده خورشید گرفتگی استفاده کنید، باید یک فیلتر خورشیدی روی عدسی شیئی خود داشته باشند – عدسی در انتهای دیگر به عدسی که از آن نگاه می‌کنید. هرگز نباید فیلترهای خورشیدی یا عینک خورشید گرفتگی را بین چشم و چشمی تلسکوپ یا کاسه چشمی دوربین دوچشمی قرار دهید.

سایر روش های ایمن برای مشاهده ماه گرفتگی شامل یک پروژکتور سوراخ سوزنی است – دستگاهی ساده که تصویر خورشید را از طریق یک سوراخ کوچک روی یک تکه کاغذ یا مقوا پخش می کند. حتی یک راه ساده تر، استفاده از سوراخ های کوچک مشخص در یک آبکش یا قاشق اسپاگتی است که خورشیدهای هلالی کوچک را روی هر سطحی پخش می کند.

موضوعات:

  • کسوف/
  • خورشید گرفتگی 2024