بارش شهابی Lyrids: چیست و چگونه آن را بین 15 تا 29 آوریل تماشا کنیم


ستاره های تیرانداز در طول بارش شهابی لیرید 2020

ستاره های تیرانداز در طول بارش شهابی لیرید 2020

اینگو بارتوسک/شاتراستوک

بارش شهابی Lyrids یکی از بهترین فرصت ها برای مشاهده ستاره های تیرانداز از هر نقطه از جهان است. امسال به لطف ماه نو در 19 آوریل، درست چند روز قبل از اوج پیش بینی شده بارش شهابی، دیدن آن آسان تر از حد معمول خواهد بود. این بدان معنی است که شما شانس خوبی برای دیدن ستاره های در حال تیراندازی در اوج بارش باران، در ساعات اولیه 22 و 23 آوریل و در روزهای قبل دارید.

بارش شهابی لیرید چیست؟

بارش شهابی ناشی از ابرهای باقی مانده در پی دنباله دارها است. هنگامی که زمین در مسیر خود به دور خورشید از میان این ابرها عبور می کند، دانه های ریز غبار یا سنگ با چنان سرعتی وارد جو می شوند که اصطکاک بین آنها و هوا باعث سوختن آنها می شود. این یک فلاش تولید می کند که در سراسر آسمان حرکت می کند.

Lyrids توسط دنباله دار طولانی دوره C/1861 G1 که به نام تاچر نیز شناخته می شود ایجاد می شود. تاچر که در سال 1861 کشف شد، 415 سال طول می کشد تا به دور خورشید بچرخد.

بارش شهابی لیریدز چه زمانی است؟

انتظار می رود بارش باران بین 15 تا 29 آوریل امسال باشد و در 22 و 23 آوریل به اوج خود برسد.

چرا به آن باران شهابی لیرید می گویند؟

نام هر بارش شهابی برگرفته از نقطه ای از آسمان است که به نظر می رسد شهاب ها از آنجا شروع می شوند یا از آن تابش می کنند. در این مورد، صورت فلکی لیرا نیمکره شمالی است که ستاره درخشان وگا را در خود جای داده است.

کجا می توانم بارش شهابی لیرید را ببینم؟

اگر در نیمکره شمالی هستید، به دنبال صورت فلکی لیرا باشید که درست پس از غروب خورشید در شرق خواهد بود. این صورت فلکی از نیمکره جنوبی قابل مشاهده نخواهد بود، اما شهاب ها می توانند در همه جهات حرکت کنند، بنابراین اگر به شرق نیز نگاه کنید، ممکن است برخی از ستاره های تیرانداز نیز قابل مشاهده باشند.

چگونه باران شهابی لیرید را تماشا کنم؟

در مورد یافتن Vega زیاد نگران نباشید، فقط اجازه دهید چشمانتان تنظیم شوند و مراقب شهاب هایی باشید که در تمام جهات در آسمان شلیک می کنند. آنها در عرض چند ثانیه ظاهر می شوند و ناپدید می شوند و به سرعت در آسمان حرکت می کنند. از یک مکان تاریک، عاری از درخشش آسمان تولید شده توسط نورهای شهر، حدود 10 تا 15 شهاب در ساعت باید در اوج بارش قابل مشاهده باشد.

موضوعات: