این ربات پیش‌بینی می‌کند که شما چه زمانی لبخند می‌زنید – و پاسخ می‌دهد


ربات Emo حالات چهره افراد را تقلید می کند

یوهانگ هو

یک ربات انسان نما می تواند پیش بینی کند که آیا کسی یک ثانیه قبل از لبخند زدن لبخند می زند یا خیر و با لبخند روی صورت خودش مطابقت دارد. سازندگان امیدوارند که این فناوری بتواند تعاملات با روبات ها را واقعی تر کند.

اگرچه هوش مصنوعی اکنون می‌تواند زبان انسان را تا حد قابل توجهی تقلید کند، تعامل با روبات‌های فیزیکی اغلب در «دره‌ی عجیب» قرار می‌گیرد، تا حدی به این دلیل که روبات‌ها نمی‌توانند نشانه‌ها و رفتارهای غیرکلامی پیچیده‌ای را که برای ارتباط حیاتی هستند، تکرار کنند.

اکنون هاد لیپسون از دانشگاه کلمبیا در نیویورک و همکارانش رباتی به نام Emo ساخته اند که از مدل های هوش مصنوعی و دوربین های با وضوح بالا برای پیش بینی حالات چهره افراد و تلاش برای تکرار آنها استفاده می کند. می تواند پیش بینی کند که آیا کسی حدود 0.9 ثانیه قبل از لبخند زدن لبخند می زند یا خیر، و خودش همگام لبخند می زند. لیپسون می گوید: «من یک رباتیک خسته هستم، اما به این ربات لبخند می زنم.

https://www.youtube.com/watch?v=AQtIXmcGt0g

ایمو شامل یک چهره با دوربین در کره چشم و پوست پلاستیکی انعطاف پذیر است که دارای 23 موتور مجزا است که توسط آهنربا به آن متصل شده است. این ربات از دو شبکه عصبی استفاده می‌کند: یکی برای نگاه کردن به چهره انسان و پیش‌بینی حالات آن‌ها و دیگری برای کار کردن نحوه تولید عبارات روی صورت خود.

شبکه اول بر روی ویدئوهای یوتیوب از افرادی که چهره می‌سازند آموزش داده شد، در حالی که شبکه دوم با واداشتن خود ربات به تماشای چهره‌سازی در فید دوربین زنده آموزش داده شد. لیپسون می‌گوید: «وقتی می‌خواهد تمام این ماهیچه‌ها را بکشد، می‌آموزد که چهره‌اش چگونه خواهد بود. “مثل آدمی جلوی آینه است، وقتی حتی اگر چشمان خود را ببندی و لبخند بزنی، می‌دانی چهره‌ات چه شکلی خواهد شد.”

لیپسون و تیم او امیدوارند که فناوری ایمو تعاملات انسان و ربات را بهبود بخشد، اما آنها ابتدا باید دامنه عباراتی را که ربات می تواند ایجاد کند، گسترش دهند. لیپسون می گوید، آنها همچنین امیدوارند که آن را آموزش دهند تا در پاسخ به آنچه مردم می گویند، عباراتی را بیان کند، نه اینکه صرفاً از شخص دیگری تقلید کند.

موضوعات: