نخوابیدن کافی ممکن است باعث شود احساس کنید سال ها پیرتر شوید


تصویر پیش فرض New Scientist

اولویت دادن به خواب می تواند به شما احساس جوانی بدهد

اووه کریچی/گتی ایماژ

کم خوابی می تواند باعث شود شما چندین سال بزرگتر از آنچه هستید احساس کنید.

سن فرد یا سن ذهنی او با پیامدهای سلامت جسمی و روانی مختلف، به ویژه افسردگی مرتبط است. لئونی بالتر در مؤسسه کارولینسکا در سوئد می‌گوید: «سن فراتر از تصور است. ما می دانیم کسانی که احساس می کنند جوان تر از سن واقعی خود هستند، سالم تر و طولانی تر زندگی می کنند.

با توجه به اهمیت خواب برای سلامت روحی و جسمی ما، بالتر و جان اکسلسون، همچنین در موسسه کارولینسکا، تصمیم گرفتند بررسی کنند که آیا خواب بر سن ذهنی ما تأثیر می گذارد یا خیر.

این زوج از 429 نفر – در رده سنی 18 تا 70 سال – دعوت کردند تا در مورد احساس پیری و میزان خواب آنها در 30 روز گذشته نظرسنجی کنند.

آنها دریافتند که گزارش خواب ناکافی با احساس مسن‌تر شدن شرکت‌کنندگان در ارتباط است، به طوری که هر روز کم خوابی به طور متوسط ​​0.23 سال به سن ذهنی آنها اضافه می‌کند. در مقابل، آنهایی که گزارش دادند در طول 30 روز خواب کافی داشتند، سن ذهنی داشتند که به طور متوسط ​​5.81 سال جوانتر از سن واقعی آنها بود.

در بخش دوم مطالعه، این جفت 186 نفر دیگر را به خدمت گرفتند. در طی دو هفته، از این شرکت کنندگان خواسته شد تا 9 ساعت خواب در دو شب متوالی را هدف قرار دهند که از طریق ثبت خواب و دستگاه ردیابی خواب مچ ثبت شده بود. سپس به آنها گفته شد که خواب خود را برای دو شب متوالی به 4 ساعت محدود کنند.

پس از این دوره از محدودیت خواب، آنها گزارش دادند که به طور متوسط ​​4.44 سال از خود پیرتر بودند، در حالی که در شرایط خواب 9 ساعته، 0.24 سال احساس جوانی داشتند. در مقایسه با کسانی که کمترین احساس خستگی را داشتند، کسانی که بیشترین خستگی را داشتند حدود 10 سال احساس پیری داشتند.

بالتر می‌گوید: یافته‌ها نشان می‌دهد که خواب یک شاخص کلیدی برای سن برخی افراد است که با سلامتی ما مرتبط است. او می گوید: «اگر از خواب خود محافظت کنید، می توانید احساس جوانی کنید.

موضوعات: