وسایل نقلیه الکتریکی به سرعت در حال پرواز هستند – اما آیا این چیز خوبی است؟


خودروهای برقی در حال تسخیر جاده ها هستند

CAMimage/Alamy

در پنج سال گذشته، یک انقلاب در بخش حمل و نقل سرعت گرفته است. خودروهای برقی که زمانی تنها محفوظات آنهایی بودند که جیب‌های عمیقی داشتند، به جریان اصلی رسیده‌اند.

آخرین آمار منتشر شده در 26 آوریل توسط آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) نشان می‌دهد که تقریباً از هر پنج خودروی جدیدی که در سال جاری در سراسر جهان فروخته می‌شوند، یک خودروی برقی یا پلاگین هیبریدی خواهند بود. در مجموع، پیش‌بینی می‌شود امسال 14 میلیون دستگاه از این نوع خودرو به فروش برسد که این رقم در سال 2017 یک میلیون دستگاه بوده است.

این رشد انفجاری گواهی بر نوآوری صنعت و مداخلات دولت است. کاهش هزینه باتری خودروهای دوربردتر را ارائه کرده و جذابیت مصرف کننده آنها را افزایش داده است. در همین حال، سیاست‌های دولت، از جمله ممنوعیت‌های قریب‌الوقوع فروش خودروهای بنزینی و دیزلی جدید در برخی کشورها، مردم را وادار به استقبال از رانندگی با آلایندگی صفر کرده است.

نتیجه تحولی در صنعت خودرو است که مصرف انرژی در جهان را تغییر خواهد داد. آژانس بین المللی انرژی پیش بینی می کند تقاضای جهانی نفت برای حمل و نقل جاده ای در سال 2025 به اوج خود خواهد رسید. فاتح بیرول در آژانس بین‌المللی انرژی در بیانیه‌ای گفت: «موتور احتراق داخلی بیش از یک قرن است که بی‌رقیب بوده است، اما خودروهای الکتریکی وضعیت موجود را تغییر می‌دهند».

اما اگرچه برقی شدن ناوگان وسایل نقلیه جهانی مزایای آب و هوایی را به همراه دارد، اما جای نگرانی نیز وجود دارد. محبوبیت شاسی‌بلندها در سال‌های اخیر افزایش یافته است و 42 درصد از کل فروش خودرو در سال 2020 را به خود اختصاص داده‌اند. در کنار هم، شاسی‌بلندهای الکتریکی نیز جایگاه خود را به دست آورده‌اند که تقریباً 35 درصد از فروش خودروهای سواری برقی در سال 2022 را تشکیل می‌دهند.

کریستین برند در دانشگاه آکسفورد این گرایش به سمت خودروهای بزرگتر را یک اپیدمی «زیادی» می نامد. شاسی بلندهای برقی هنوز سبزتر از همتایان بنزینی و دیزلی خود هستند، اما اندازه و وزن آنها برخی از دستاوردهای آب و هوایی ناشی از حرکت به سمت وسایل نقلیه الکتریکی (EVs) را از بین می برد. باتری‌های بزرگ‌تر آن‌ها همچنین به مواد معدنی خام بیشتری مانند کبالت و لیتیوم نیاز دارند، که فشار بیشتری را بر ذخایر جهانی وارد می‌کند. برند می گوید: «گرایش به سمت خودروهای بزرگتر قطعاً اصلاً مطلوب نیست.

او پیشنهاد می‌کند که سیاست‌های جدیدی برای تشویق مردم به انتخاب خودروهای برقی کوچک‌تر مانند مالیات پیاده‌روی برای شاسی‌بلندهای الکتریکی مورد نیاز باشد. “البته، این امر مورد پسند سیاستگذاران نیست زیرا آنها از از دست دادن آرا می ترسند. اما اگر چنین کاری را در بریتانیا انجام دهیم، می‌توانیم صدها میلیون تن کربن را در طول زمان، به طور تجمعی، تا سال 2050 ذخیره کنیم.»

آلودگی هوا یکی دیگر از نگرانی هاست. آژانس بین المللی انرژی گزارش می دهد که در کشورهای فقیرتر مانند هند، اسکوترهای برقی و توک توک ها در حال جایگزینی خودروهای دیزلی هستند که منجر به بهبود قابل توجهی در کیفیت هوای شهری خواهد شد. فرانک کلی از امپریال کالج لندن می‌گوید، اما در کشورهای ثروتمندتر، که خودروهای بنزینی و دیزلی تمیزتر هستند، وضعیت چندان واضح نیست.

کلی می‌گوید: «مزایای حرکت به سمت یک وسیله نقلیه الکتریکی، از دیدگاه انتشار اگزوز، در واقع بسیار ناچیز است. و از آنجایی که وسایل نقلیه الکتریکی هنوز از لاستیک ها، ترمزها و فرسودگی جاده آلودگی تولید می کنند، آلودگی هوا به طور کامل از بین نمی رود. کلی می‌گوید: «ما هنوز در شهرهایمان مشکل بزرگی خواهیم داشت.

به گفته کلی، دولت ها باید بیشتر برای کاهش وابستگی به خودرو، به ویژه در مناطق شهری، تلاش کنند. او می گوید: «حمل و نقل عمومی تمیز راه حل مشکل آلودگی هوای ما در مناطق شهری است. و در واقع، ما باید تا حد امکان تمام وسایل نقلیه شخصی را به حداقل برسانیم، نه اینکه تعداد افزایش یافته را جشن بگیریم.

موضوعات: