هوش مصنوعی پیش‌بینی کننده طعم می‌تواند به آبجوها بگوید چگونه طعم آبجو را بهتر کنند


آبجوسازان طعم های بسیار متنوعی را تنها از تعداد انگشت شماری از مواد تشکیل دهنده تولید می کنند

کوتردریگ/گتی ایماژ

یک هوش مصنوعی که می‌تواند طعم آبجو را از ترکیب شیمیایی آن پیش‌بینی کند، می‌تواند به ایجاد نسخه‌های بدون الکل با طعمی مانند نمونه‌های معمولی کمک کند.

پیش‌بینی طعم از ترکیبات شیمیایی دشوار است، زیرا فعل و انفعالات پیچیده بین مواد تشکیل دهنده و روان‌شناسی طعم می‌تواند ادراکات شگفت‌آوری متفاوتی را ایجاد کند، حتی بین افرادی که از یک چیز مشابه نمونه‌برداری می‌کنند.

برای رفع این مشکل، کوین ورسترپن در KU Leuven در بلژیک و همکارانش یک مدل هوش مصنوعی ایجاد کرده‌اند که می‌تواند مشخصات طعم را بر اساس اجزای شیمیایی آبجو پیش‌بینی کند و برای بهبود طعم پیشنهاداتی ارائه دهد.

این مدل در مورد بررسی آبجو از یک هیئت متشکل از 16 چشنده متخصص آموزش دیده بود که هر دم نوش را برای 50 ویژگی، و همچنین 180000 رتبه بندی عمومی از یک وب سایت بررسی آنلاین آبجو، امتیاز دادند. این توصیفات ذهنی را با اندازه گیری 226 ترکیب شیمیایی در 250 آبجو بلژیکی مقایسه کرد.

ورسترپن می‌گوید: «این صدها ترکیب توسط بینی و دهان، اما عمدتاً بینی، دریافت می‌شوند و سپس در مغز ما پردازش می‌شوند تا چیزی را که ما به عنوان طعم فکر می‌کنیم به ما بدهد. این واقعیت که اکنون، با یادگیری ماشین، می‌توانید این را به دقت پیش‌بینی کنید، بسیار شگفت‌انگیز است.»

ورسترپن و تیمش از این مدل برای پیش‌بینی چگونگی بهبود طعم آبجو با افزودن مخلوطی از ترکیبات خاص مانند اسید لاکتیک و اتیل استات استفاده کردند. آبجو به دست آمده توسط هیئت چشندگان آموزش دیده رتبه قابل توجهی بالاتری کسب کرد.

ورسترپن می‌گوید در کار جداگانه‌ای که هنوز منتشر نشده است، آبجوهای غیرالکلی پس از ایجاد تغییراتی که توسط مدل پیشنهاد شده بود، از آبجو معمولی قابل تشخیص نیستند.

او می‌گوید، ایده این است که آبجوسازان باید به جای اضافه کردن طعم‌ها، به دنبال اجرای توصیه‌های هوش مصنوعی با تغییر دستور العمل‌های خود باشند. در دم کردن آبجو، افزودن ترکیبات معطر خالص واقعاً قابل قبول نیست. فقط مالت، رازک، آب و مخمر هستند که باید کار را انجام دهند.»

بنابراین، من واقعاً آن را به عنوان یک ابزار می بینم. این به ویژه برای تولید آبجو بدون الکل بهتر استفاده خواهد شد، اما هنر درست کردن آبجو خوب به روشی حرفه ای را از بین نمی برد.

موضوعات:

  • علم شیمی /
  • غذا و نوشیدنی