اسب‌های دریایی به لطف دو تاندون فنر مانند، آب دهان بسیار قوی دارند


https://www.youtube.com/watch?v=QfeR8U41V5Y

اسب های دریایی یک روش غیرمعمول قدرتمند برای بلعیدن طعمه دارند و اکنون می دانیم که چگونه این کار را انجام می دهند. آنها با یک حرکت مکیدن سریع تغذیه می‌شوند که توسط دو تاندون فنر مانند تغذیه می‌شوند که به طور همزمان یک حرکت سر به سمت بالا و یک جرعه آب را تحریک می‌کنند. این به ماهی‌های کند و کوچک اجازه می‌دهد تا طعمه را در یک حرکت برق آسا شکار کنند.

سریع ترین حرکات حیوانات در جهان، از کوبیدن فک پایین یک مورچه تله فک گرفته تا مشت قدرتمند میگوی آخوندک، با مکانیزم های فنری انجام می شود. مانند کشیدن یک کمان پولادی، ماهیچه‌های حیوان قبل از اینکه کشش را در یک حرکت انفجاری آزاد کنند، تاندون‌ها را به حالت چفت می‌کشند.

محققان قبلاً می‌دانستند که اسب‌های دریایی یک تاندون الاستیک در پشت سر خود دارند که هنگام تغذیه پوزه آنها را به سمت بالا فشار می‌دهد، اما روی هولزمن از دانشگاه تل‌آویو در اسرائیل و همکارانش دریافتند که این برای توضیح قدرت مکش برشی کافی نیست. ماهی های کوچک می توانند تولید کنند.

اسب های دریایی از حرکت فنری برای گرفتن سریع غذای خود استفاده می کنند

اسب های دریایی از حرکت فنری برای گرفتن سریع غذای خود استفاده می کنند

شاتراستاک/آزاهارا پرز

در مقایسه بین سه گونه اسب دریایی و 10 ماهی دیگر که مکانیسم تغذیه چشمه ای ندارند، آنها دریافتند که اسب های دریایی می توانند آب را حدودا هشت برابر سریعتر از اندازه دهانشان ببلعند.

برای تلاش برای شناسایی این که چگونه این امکان وجود دارد، محققان یک اسب دریایی را هنگام تغذیه نورانی کردند و به آن‌ها اجازه دادند که پوست نیمه شفاف آن را بهتر ببینند. آنها سپس تاندون دوم را مشاهده کردند، این تاندون زیر چانه، که می‌توانست هوای اضافی را ایجاد کند.

هولزمن می گوید: «ما در واقع توانستیم ببینیم که تاندون منقبض می شود، به این معنی که می تواند انرژی الاستیک را ذخیره کند. او با تشریح فشار همزمان سر و آب دهان می‌گوید: «این خیلی خوب است، زیرا تا به حال، ما واقعاً هیچ مکانیسم ذخیره انرژی الاستیکی را نمی‌شناختیم که دو هدف را انجام دهد.

سام ون واسنبرگ از دانشگاه آنتورپ در بلژیک می گوید: “این به خوبی این فرضیه را تایید می کند که نه تنها حرکت سریع پوزه، بلکه مکیدن غذا توسط این ماهی ها با قدرت بسیار بالا انجام می شود.”

در مرحله بعد، هولزمن قصد دارد بررسی کند که آیا گونه‌های اسب دریایی بسته به اندازه و طعمه‌شان مکانیسم‌های تغذیه با نیروی کشسانی متفاوتی دارند یا خیر. او می‌گوید: «مطمئنم که آنها نوآوری‌های دیوانه‌کننده دیگری دارند که ما پیدا نکرده‌ایم.

موضوعات: