انتشارات ناشی از تولید برق جهانی ممکن است اکنون به اوج خود رسیده باشد


پانل های خورشیدی و توربین های بادی در یک پارک خورشیدی جدید در نزدیکی پرنزلائو، آلمان

پانل های خورشیدی و توربین های بادی در یک پارک خورشیدی جدید در نزدیکی پرنزلائو، آلمان

شان گالوپ/گتی ایماژ

انتشار گازهای گلخانه‌ای از تولید برق جهانی ممکن است در سال 2022 به اوج خود رسیده باشد و انتظار می‌رود در سال‌های آینده شروع به کاهش کند، در نشانه‌ای که بخش برق می‌تواند در گذار به انرژی پاک به نقطه اوج خود رسیده باشد.

انتشار الکتریسیته در سال گذشته 1.3 درصد رشد کرد و به بالاترین حد خود رسید که ناشی از افزایش اندک استفاده از زغال سنگ برای پاسخگویی به تقاضای رو به رشد برق پس از پایان قرنطینه کووید-19 بود.

اما به گفته اندیشکده انرژی Ember که ادعا می کند این بخش به نقطه عطف تاریخی در تغییر به سمت منابع پاک انرژی دست یافته است، احتمالاً سال 2022 آخرین سالی خواهد بود که بخش برق جهانی چنین رشدی را در انتشارات ثبت خواهد کرد.

امبر در گزارش جدیدی که بر اساس داده‌های سال 2022 از 78 کشور که 93 درصد تقاضای جهانی برق را پوشش می‌دهند، می‌گوید استقرار بی‌سابقه انرژی‌های تجدیدپذیر در سال گذشته باعث شد تا انرژی باد و خورشید به رکورد 12 درصد تولید برق برسند که در مقایسه با 10 درصد افزایش یافته است. در سال 2021

انرژی سبز ارزان 80 درصد از افزایش تقاضای برق را با باز شدن اقتصادها پس از قرنطینه کووید-19 برآورده کرد و تولید زغال سنگ در طول سال 2022 تنها 1.1 درصد افزایش یافت.

بر اساس گزارش Ember، سرعت رشد انرژی پاک در سال 2023 و پس از آن تسریع خواهد شد، زیرا توسعه دهندگان از کاهش هزینه های فناوری و سیاست های مطلوب دولت برای تولید برق سبز ارزان تر استفاده می کنند.

پیش‌بینی می‌کند که رشد قوی در استقرار انرژی‌های تجدیدپذیر، همراه با کاهش اندک تولید سوخت‌های فسیلی، برای مشاهده افزایش یا کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای بخش برق در سال آینده کافی است.

Małgorzata Wiatros-Motyka نویسنده اصلی این مقاله در بیانیه مطبوعاتی گفت: «در این دهه تعیین کننده برای آب و هوا، این آغاز پایان عصر فسیلی است. ما در حال ورود به عصر قدرت پاک هستیم.

آلفونسو مارتینز فیلیپه از دانشگاه آبردین، بریتانیا، می‌گوید که پیش‌بینی Ember “امکان پذیر” است.

اما جیمز گلین از دانشگاه کلمبیا، نیویورک، می گوید که مشخص شدن روند بلندمدت کاهش انتشار گازهای گلخانه ای، یکی دو سال دیگر طول می کشد. او می‌گوید: «این امکان وجود دارد که سال 2022 سال اوج انتشار گازهای گلخانه‌ای جهانی بوده باشد، اما ما تا سال 2024 یا 2025 نمی‌دانیم.

بخش برق جهانی باید یکی از اولین بخش‌های جهانی باشد که کربن زدایی می‌کند تا جهان را در مسیر انتشار صفر خالص تا اواسط قرن نگه دارد، مسیری در راستای محدود کردن گرمایش جهانی به 1.5 درجه سانتی‌گراد.

به گفته آژانس بین المللی انرژی (IEA)، بخش برق باید تا سال 2040 در سطح جهانی به صفر برسد تا با این جدول زمانی همگام شود.

با این حال، علی‌رغم پیش‌بینی‌های Ember مبنی بر اینکه انتشارات بخش برق ممکن است قبلاً به اوج خود رسیده باشد، هنوز سؤالاتی در مورد اینکه آیا انتشار گازهای گلخانه‌ای به اندازه کافی سریع کاهش می‌یابد برای رسیدن به ضرب‌الاجل آژانس بین‌المللی انرژی وجود دارد.

چارلی دونوان در مدیریت دارایی ایمپکس می‌گوید که اکثر افراد در بخش انرژی موافق هستند که انتشارات بخش برق به اوج خود رسیده یا به زودی این کار را خواهد کرد، زیرا اکنون نیروهای تجاری و سیاسی طرفدار انتقال جهانی به انرژی کم کربن هستند.

او می‌گوید: «پیش‌بینی‌های همه برای رسیدن به اوج انتشار گازهای گلخانه‌ای از بخش برق است. “دراز مدت، محرک های ساختاری وجود دارند. اصول اولیه ردیف شده اند.»

اما او هشدار می دهد که سقوط اخیر قیمت سوخت های فسیلی می تواند باعث افزایش استفاده از زغال سنگ و گاز برای تولید برق در کوتاه مدت شود. این می تواند به معنای فلات انتشار گازهای گلخانه ای در این دهه باشد، نه شروع به کاهش. او می‌گوید: «من فکر می‌کنم ما می‌توانیم برای مدت طولانی‌تر از آنچه برخی از محرک‌های بنیادی بلندمدت پیشنهاد می‌کنند، در فلات بمانیم.

موضوعات:

  • برق تجدید پذیر/
  • نفت و گاز