مضرات رژیم بدون کربوهیدرات


آشنایی با خطرات رژیم بدون کربوهیدرات

بدن انسان در ترکیبی متعادل و متناسب از غذاها کار می کند. متأسفانه رژیم هایی هستند که سعی می کنند با حذف یک نوع غذا مانند کربوهیدرات ها وزن خود را کاهش دهند. رژیم غذایی کم کربوهیدرات برای بدن مفید نیست و می تواند باعث بیماری های متعددی شود که در زیر به برخی از آنها اشاره شده است. مضرات رژیم بدون کربوهیدرات:

1- سنگ کلیه

سنگ کلیه زمانی تشکیل می شود که اسید اوریک و اگزالات کلسیم در کلیه متبلور شده و به مرور زمان سنگ تشکیل می دهند. فقط فیبر نامحلول موجود در کربوهیدراتها باعث کاهش جذب کلسیم ، کاهش میزان کلسیم در ادرار و جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه می شود. حداقل 30 گرم فیبر در روز در رژیم غذایی توصیه می شود. این امر با رژیم کم کربوهیدرات امکان پذیر نیست.

2- یبوست و اختلال عملکرد روده

برای اینکه روده ها به درستی کار کنند ، بدن ما حداقل به 30 گرم فیبر در روز نیاز دارد. الیاف به دو نوع تقسیم می شوند: دسته اول ، الیاف محلول در آب و دسته دوم ، الیاف نامحلول در آب. فیبر نامحلول در تولید مدفوع و کاهش زمان دفع نقش اساسی دارد. رژیم کم کربوهیدرات حاوی فیبر نامحلول کمتری است که احتمال یبوست را افزایش می دهد و یبوست مکرر خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش می دهد. توصیه می شود رژیم غذایی شامل غلات کامل ، لوبیا ، میوه ها ، سبزیجات و جو باشد که سرشار از فیبر محلول و نامحلول هستند. مصرف فیبر خطر ابتلا به یبوست ، سندرم روده تحریک پذیر ، بواسیر و سرطان روده را کاهش می دهد.

3- افزایش سطح کلسترول

رژیم غذایی کم کربوهیدرات و فیبر خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهد. این رژیم ها افراد را به مصرف مقادیر زیاد پروتئین حیوانی که دارای کلسترول بالا و چربی اشباع است ترغیب می کند. افزایش مصرف این نوع غذا منجر به افزایش میزان کلسترول بد (LDL) می شود که خطر سخت شدن دیواره شریان و حمله قلبی را افزایش می دهد. فیبر موجود در رژیم غذایی با کربوهیدرات بالا خطر سفت شدن ، انسداد و لخته شدن عروق را کاهش می دهد و خطر حمله قلبی و سکته مغزی را کاهش می دهد. یک رژیم غذایی سالم حاوی 15-10٪ پروتئین ، 55-65٪ فیبر و 35-25٪ کربوهیدرات چربی است.

4- پوکی استخوان

پوکی استخوان ، زمانی رخ می دهد که تراکم استخوان کاهش می یابد. به دلیل از دست دادن کلسیم به مدت طولانی رخ می دهد. بسیاری از عوامل غذایی باعث پوکی استخوان می شوند. وقتی میزان پروتئین مصرفی در رژیم غذایی روزانه بسیار زیاد است. مقدار کلسیم دفع شده از طریق ادرار نیز افزایش می یابد. تحقیقات نشان داده است که اگر فردی به مدت طولانی رژیم کم پروتئین و کم کربوهیدرات را رعایت کند. خطر ابتلا به پوکی استخوان افزایش می یابد. واقعیت این است که کمبود منابع پروتئینی نیز باعث پوکی استخوان می شود. بنابراین ، یک رژیم غذایی سالم باید شامل یک رژیم متعادل برای همه گروه های غذایی باشد.

معایب رژیم کربوهیدرات اصفهان متخصص تغذیه است

کاهش توده عضلانی و کاهش متابولیسم

هرگونه رژیم غذایی که در دراز مدت بدن را از کالری لازم محروم کند. باعث کاهش متابولیسم و ​​توده عضلانی می شود. از دست دادن عضلات یکی از عوامل اصلی افزایش وزن است. اگر سعی کنیم در مدت کوتاهی وزن خود را کاهش دهیم ، ماهیچه های خود را از دست می دهیم. رژیم هایی که در مدت زمان کوتاهی مقدار زیادی از دست می دهند عواقب مشابهی دارند.

6- کمی ورزش کنید

کربوهیدراتها منبع اصلی انرژی بدن هستند. و منبع تغذیه برای ماهیچه ها و مغز است. مصرف رژیم غذایی کم کربوهیدرات مقدار کمی گلیکوژن در ماهیچه ها و کبد تولید می کند که به نوبه خود عملکرد ماهیچه ها را کاهش داده و باعث ضعف و خستگی می شود. ATP منبع اصلی انرژی ماهیچه ها است. وقتی ماهیچه ای حرکت می کند ، یک مکانیسم شیمیایی ATP را تجزیه می کند تا انرژی را از آن آزاد کند. فقط مقدار کمی ATP در هر عضله به دلیل برخی انقباضات و گسترش ها ذخیره می شود. و ماهیچه ها به ATP بیشتری نیاز دارند. کربوهیدراتها منبع اصلی تامین ATP هستند و در صورت عدم دسترسی ، از اسیدهای چرب و اسیدهای آمینه استفاده می کنند.

این منابع چندان م effectiveثر نیستند ، بنابراین احساس خستگی می کنید. و نمی توانید ورزش کنید و فعالیت بدنی کافی برای کاهش وزن داشته باشید. کربوهیدرات ها فیبر بالایی دارند و سطح قند خون را به آرامی بالا می برند. منابع خوب انرژی این به شما انرژی مورد نیاز برای تمرین را می دهد.
بنابراین ، رژیم های غذایی بر اساس مصرف کربوهیدرات کم است. اینها مورد تایید نیستند و برای کاهش وزن گزینه مناسبی نیستند زیرا انرژی کافی برای عضلات و مغز وجود ندارد و آنها احساس ضعف و خستگی می کنند و به دلیل بی حرکتی هستند. رژیم غذایی سالم رژیمی است که در آن همه گروه های غذایی کافی هستند و فرد احساس ضعف ، خستگی یا گرسنگی نمی کند.


دکتر رضا اطمینانانی

متخصص تغذیه اصفهان


دکتر رضا اطمینانانی می تواند با ارائه روشهای اساسی در تغذیه و همچنین در میزان و نحوه غذا خوردن ، نقش مهمی در دستیابی به سلامت جسمی و روحی ایفا کند.

برای مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر رضا اطمینانانی ، متخصص تغذیه و رژیم درمانی در اصفهان اینجا را کلیک کنید.


مطالب پیشنهادی:

مصرف هندوانه و چاقی

مصرف زیاد گوشت قرمز ممنوع است

راهکارهای کنترل گرسنگی

راهنمای خرید شیر

منابع آنتی اکسیدان های غذایی

رابطه بین تغذیه و خلق و خو



دیدگاهتان را بنویسید