رابطه بین تغذیه و خلق و خو


تغذیه و روحیه چه ربطی به هم دارد؟

رابطه بین تغذیه و خلق و خو یکی از جالب ترین و پیچیده ترین موضوعات در علم تغذیه است که تاکنون کمتر درباره آن صحبت شده است. رابطه بین رژیم غذایی و الگوی تغذیه و خلق و خو و عملکرد مغز همیشه مورد توجه بوده است ، اما بیشتر یافته ها در این زمینه از تحقیقات تجربی بر روی حیوانات آزمایشگاهی به دست آمده و داده های بسیار کمی از انسان در مدت کوتاهی در دسترس است.

ما طبق معمول مزاج خود را اضافه کردیم. و حال و هوای مردم را ایجاد می کند. که مانند برخی موارد روانشناختی ، تعریف روشنی ندارد؛ مانند هوش و دانش که تعریف روشنی ندارند.خلق و خوی مظهر ارتباط است. به طوری که هرکسی می تواند خود را بیان کند ؛ به عنوان مثال ، افراد استرس زا پرخاشگر هستند. گرایش به پرخاشگری که در برخی از کودکان و بزرگسالان وجود دارد ، تغییرات چشمگیری را که می تواند در روان افراد ایجاد شود نشان می دهد.

یکی از موضوعات مورد بحث ، در عین حال جذاب و پیچیده ، ارتباط بین تغذیه و خلق و خو است که با وجود پیچیدگی ، کمترین هزینه را دارد. و کمتر مورد بحث و ارزش قرار می گیرند. اساس نظریه این رابطه از آنجا نشأت می گیرد. انتقال دهنده های عصبی در مغز یا حامل های شیمیایی انتقال دهنده های عصبی از مواد مغذی ساخته شده اند. و تغییر در میزان مواد مغذی اضافه شده به رژیم غذایی. این می تواند سطح مغزی این حامل های شیمیایی ، از جمله سروتونین و استیل کولین را تغییر دهد.

نقش برخی از عناصر غیر مغذی در عملکرد مغز

از سوی دیگر ، نقش برخی از عناصر غیر مغذی در عملکرد مغز مانند تمرکز و حافظه کوتاه مدت مورد توجه قرار گرفته است. اینها شامل متیل گزانتین ها هستند که حاوی کافئین ، تئوفیلین و تئوبرومین هستند ، در قهوه ، چای و کاکائو یافت می شوند و می توانند تمرکز و هوشیاری را افزایش دهند. بر نوع رژیم غذایی ، نحوه مصرف غذا و عادات غذایی تأثیر می گذارد.
تحقیقات زیادی در مورد حیوانات در این زمینه انجام شده است ، و به دلایل اخلاقی و پیچیدگی انسان ، یافته های کمی در مورد تحقیقات انسانی وجود دارد. به همین دلیل ، می توان برخی استدلال های کلی را برای تعمیم نتایج آزمایشات روی حیوانات به انسان ارائه کرد. و نمی توان آنها را به طور قطعی بیان کرد. با این حال ، مراکز عصبی انسان بسیار پیشرفته تر و پیچیده تر هستند. و مراکز مختلف در این زمینه دخیل هستند.

رابطه بین تغذیه و خلق و خو  متخصص تغذیه اصفهان

تاثیر کربوهیدرات ها بر رفتار انسان

کربوهیدراتها سروتونین عصبی را در مغز تولید می کنند. وظیفه آن تنظیم خواب ، بهبود روحیه و رفع افسردگی است و با مصرف کربوهیدرات یا به اصطلاح شیرینی ، افراد احساس آرامش و رضایت می کنند. که این احساسات گاهی بیشتر است ؛ به خصوص اگر یک غذای شیرین دارای چربی زیاد باشد.
نشان داده شده است که مصرف غذاهای کربوهیدرات دار ناقل شیمیایی سروتونین را در مغز آزاد می کند. و بعد از آن ، فرد احساس خوشایندی می کند. از طرف دیگر ، سروتونین کیفیت و عمق خواب را نیز بهبود می بخشد.

علیرغم تاثیرات مثبت شیرینی بر انسان ، چرا بسیاری از مردم از شیرینی گریزانند و معمولاً شور و ترش هستند؟

بسیاری رژیم دارند و در این رژیم داوطلبانه شیرینی ها را حذف می کنند. زیرا اعتقاد بر این است که خوردن شیرینی باعث چاقی می شود ، در حالی که تاریخ تکامل انسان نشان می دهد. مردم واقعاً شیرینی را دوست دارند و وقتی شیرینی می خورند. احساس خوبی داشته باشید و بیمار نشوید ؛ در مقابل ، هنگامی که با یک گیاه ناشناخته ، ترش یا تلخ روبرو می شوند ، احساس ناراحتی می کنند و احساس خوبی ندارند.

در نیمه دوم چرخه قاعدگی زنان ، افراد مبتلا به پرخوری عصبی و افسردگی فصلی نیز تمایل به مصرف شیرینی دارند. چربی ها علاوه بر شیرینی ، در بهبود خلق و خو و رفتار نیز نقش دارند. اما روند عمل آنها با شیرینی متفاوت است. و حامل های شیمیایی که پس از مصرف چربی ها به مغز دفع می شوند از خانواده مواد افیونی هستند. این مواد شیمیایی عملکردی مشابه تریاک در مغز دارند و همچنین در کاهش درد نقش دارند. اما در مورد شکلات ، نتایج نشان می دهد که پس از مصرف شکلات ، ترکیبی به نام فنیل اتیل آمین در مغز تولید می شود. که باعث می شود فرد احساس خوشبختی کند و این پدیده در زنان به دلیل تغییرات طبیعی در ترشح هورمون های جنسی (به ویژه پروژسترون) در نیمه دوم چرخه قاعدگی بیشتر نمایان می شود.

تاثیر گیاه خواری و گوشت خواری بر رفتار انسان

گوشت ها آندروژن ها را جمع می کنند و گوسفندها حاوی استروژن و برخی ترکیبات شیمیایی هستند که به خوراک دام منتهی می شوند. این غذاها حاوی هورمون هایی هستند که در بدن باقی می مانند. مطالعات نشان می دهد افرادی که غذاهای گیاهی مصرف می کنند در حالت خفیف تری هستند و شاید یکی از دلایل این روند افزودنی ها و مواد شیمیایی موجود در خوراک دام و بسته بندی مواد غذایی باشد. خلق و خوی.
تحقیقات نشان داده است که سطح سرمی روی در افراد افسرده مانند افراد سالم است. از سوی دیگر ، مطالعه ای روی دانشجویان دختر دانشگاه اهواز نشان داد که میزان مصرف روی در رژیم غذایی افراد افسرده تقریباً نصف میزان افراد سالم است.

متأسفانه جوانان و نوجوانان امروزی به شدت مستعد خوردن فست فود هستند. شاید شما نتوانید سیاه و سفید به نظر برسید. و او مشکل را کاملاً رد یا تأیید کرد. بعید است که آموزش در این زمینه نیز م workثر باشد. زیرا این ظروف جذاب هستند. و تجارت از آن پشتیبانی می کند. اما این توصیه علمی و دوستانه است. استفاده از این فست فودها در حد اعتدال ؛ به عنوان مثال ، ماهانه یا هفتگی ، نه به طور منظم و روزانه ، و اینکه جوانان به سراغ مواد طبیعی میوه و سبزیجات رفته و مایعات بیشتری مصرف کنند. ما ایرانی ها قبلاً عادت های خوبی داشتیم و این از مهمانان با آب لیمو پذیرایی می کرد. متأسفانه ، در حال حاضر با نوشابه ها و آب میوه های تجاری و مضر جایگزین می شود.


شما بیشتر می دانید: آنتی اکسیدان ها و عملکرد آنها


یک رژیم متعادل تر ، متعادل و متنوع. البته ، دستگاه بدن ، که یکی از شگفت انگیزترین و پیچیده ترین دستاوردهای خدا است ، بهتر کار می کند.
او به تحولات صنعت غذا اشاره کرد و ما ایرانی ها را از سنت های ما دور کرد. توسعه صنعت غذا ، گسترش ارتباطات بین کشورها و ملت ها و رشد ارتباطات فرامرزی تغییراتی در عادات غذایی افراد جامعه ایجاد کرده است. و متأسفانه ما ایرانی ها از سنت های زیادی پیروی می کنیم. همچنین دیگر هیچ سفره ای به یاد ماندنی و سنتی وجود ندارد. و تمایل به فست فود ، چیپس و پنیر پر از چربی های اشباع شده و فاقد مواد مغذی است. و فقط معده را پر می کند و طعم را نوازش می کند ، افزایش می یابد.

کمبود ویتامین B ، که برخی از آنها سوخت بدن ، مغز و اعصاب را تامین می کند. اگر جبران نشود ، به طور طبیعی ، محرک های عصبی رخ می دهد. به عنوان مثال ، اگر ویتامین B وارد بدن نشود. در نتیجه ، سنتز پروتئین قطع می شود و پروتئین کافی وارد بدن نمی شود. در نتیجه ، سیستم ایمنی قادر به پاسخ کافی به عوامل بیماری زا و البته سیستمی نیست که باید از مزایای سلامتی افراد محافظت کند. او گیج می شود و به جای حمله به دشمن ، خود بدن را مورد حمله قرار می دهد.

عدم مصرف مواد آهنی و کم خونی می تواند منجر به کسالت ، پرخاشگری و عدم تحمل شود.


دکتر رضا اطمینانانی

اصفهان متخصص تغذیه است


دکتر رضا اطمینانانی می تواند با ارائه روشهای اساسی در تغذیه و همچنین در میزان و نحوه غذا خوردن ، نقش مهمی در دستیابی به سلامت جسمی و روحی ایفا کند.

برای مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر رضا اطمینانانی ، متخصص تغذیه و رژیم درمانی در اصفهان اینجا را کلیک کنید.


مطالب پیشنهادی:

مصرف هندوانه و چاقی

مصرف زیاد گوشت قرمز ممنوع است

راهکارهای کنترل گرسنگی

راهنمای خرید شیر

منابع آنتی اکسیدان های غذایی



دیدگاهتان را بنویسید